Cztery Kaprysy op. 9 (György Kurtág)
powstały w latach 1970–71 do wierszy Istvána Bálinta. Pierwszy utwór, Párizs I: Musée de Cluny. La Dame à la licorne, nawiązuje do renesansowego gobelinu z Muzeum Cluny w Paryżu, przedstawiającego angielską królową Marię z mitycznym jednorożcem. Gobelin jest jedynie punktem wyjścia swobodnego strumienia skojarzeń, pozbawionego logicznego kierunku i opierającego się na ukrytych związkach ciągu słów w tekście. Drugie capriccio, Párizs II: Tour Saint-Jacques, przypomina w swej strukturze pierwsze. Również tu impulsem do zarysowania kompozycji wiersza była optyczna inspiracja ulic Paryża. Dwa ostatnie kaprysy, Nyelvlecke (Cours de langue) i Ars poetica, mają za punkt wyjścia dobrze znane pojęcia, zmierzają jednak do wyobrażeń kontrastujących z ogólnie przyjętymi ich znaczeniami.
© Universal Edition A.G., Wiedeń