Jazylbekova Jamilia
ur. w 1971 r. w Kaskelengu w Kazachastanie. Studiowała kompozycję w moskiewskim konserwatorium w klasach Nikołaja Sidielnikowa i Władimira Tarnopolskiego. W latach 1995–97 była stypendystką Niemieckiej Centrali Wymiany Akademickiej (DAAD). Studia kompozycji kontynuowała w Wyższej Szkole Sztuk Pięknych w Bremie w klasie Younghi Pagh-Paan. Studiowała również analizę i kompozycję elektroniczną u Güntera Steinke oraz śpiew u Marii Kowolik. Otrzymała liczne stypendia i nagrody i jako artystka rezydentka przebywała w Villa Massimo w Hiszpanii i Villa Aurora w Los Angeles. Jej utwory wykonywano na wielu festiwalach w Europie, Wspólnocie Niepodległych Państw, w Kanadzie, Stanach Zjednoczonych. Współpracowała m.in. z Arditti String Quartet, Ensemble Modern, Oslo Sinfonietta, Ensemble Aventure, Klang 4 8 forum Wien, Le Nouvel Ensemble Moderne, ensemble mosaik, Remix Ensemble i kwartetem Diotima. Otrzymała zamówienia od Teatru i Orkiestry Filharmonicznej w Heidelbergu, festiwalu MaerzMusik, od Radia Niemieckiego, Niemieckiej Filharmonii Kameralnej w Bremie, Ensemble Remix, Casa da Música Porto, Berliner Biennale, Senatów w Berlinie i Bremie, Ensemble Courage, Ensemble Intégrales, Nieuw Ensemble, orkest de ereprijs, miasta Oldenburg, festiwalu Aspekte w Salzburgu i Gaudeamus-Music-Week. Występuje również jako flecistka, wokalistka i pianistka.
W a ż n i e j s z e u t w o r y : Uschar na głos żeński, flet, klarnet i trio smyczkowe (1995–96), Kwartet smyczkowy (1996), Al-Fana 2 na ośmiokanałową projekcję dźwięku (1997), Betpak na flet, klarnet i altówkę (1997), Si toutes les feuilles des arbres étaient des langues na kwartet smyczkowy (1996–98), Blocks na orkiestrę (1999), ötté-kjetté na tenorowy flet prosty (1999–2000), NYR na flet solo (2001), Le Refus de l’enfermement I na kwartet smyczkowy (2001), Le Refus de l’enfermement II na flet, obój, fagot, altówkę i wiolonczelę (2001), ZAMAN na zespół (2002), Der Magier, die Tierena zespół (2002), Le Refus de l’enfermement III na flet, klarnet, fagot, altówkę i wiolonczelę (2002), For White Cube, muzyka elektroniczna (2003), Sfiorarsina flet, saksofon, skrzypce, perkusje i fortepian (2004), Aspanna orkiestrę (2004), Der Magier, die Tiere II na klarnet, akordeon, kontrabas gitarę elektryczną i live electronics (2004), Betpak II na flet, saksofon i altówkę (2005), Onda na flet, wiolonczelę i fortepian (2005), Machine na ośmiokanałową taśmę (2005), Meriesk na flet, skrzypce i wiolonczelę (2005), Le Refus de l’enfermement IV na sześć instrumentów (2005), Qum na klarnet basowy, róg, altówkę, kontrabas i perkusję (2006), When we were gods, teatr muzyczny na flet, głos, perkusję, gitarę elektryczną i live electronics (2006), Die Geschichtena głos i pięć instrumentów (2007), traces na altówkę i fortepian (2008), Canti per quelli che sognanona flet, fortepian, głos i taśmę (2008), Voci na pięć instrumentów, głos żeński i taśmę (2008), S.O.G. na głos, flet, klarnet, gitarę, perkusję, altówkę, wiolonczelę i live electronics (2012).