Kornowicz Jerzy
Kompozytor, pianista improwizator, animator muzyczny, urodzony w 1959 roku w Lublinie. Studia kompozytorskie odbył pod kierunkiem Tadeusza Bairda i Mariana Borkowskiego w Akademii Muzycznej w Warszawie oraz u Louisa Andriessena w Konserwatorium Królewskim w Hadze.
Realizował zamówienia festiwali, instytucji oraz wykonawców z Polski i z zagranicy, m.in. Radia BBC, Polskiego Radia, Studia Eksperymentalnego Polskiego Radia, chóru BBC Singers, festiwalu Warszawska Jesień, orkest de ereprijs, kwartetu Joachim, Filharmonii Praskiej i miasta Wrocławia. Jego utwory ukazały się na płytach wydanych przez BBC Music, Signum Classic, Acte Préalable, Ośrodek Międzykulturowych Inicjatyw Twórczych „Rozdroża“ i Polskie Centrum Informacji Muzycznej. Wśród wykonawców jego utworów można wymienić Elżbietę Chojnacką, Jerzego Maksymiuka, Stephena Cleobury’ego, Arturo Tamayo, Antoniego Ros-Harbà, Alek sandra Lasonia, Marka Mosia, Szymona Bywalca, Krzysztofa Bąkowskiego, Aleksandrę Krzanowską, Terjego Thiwnga, Macieja Grzybowskiego oraz orkiestry i zespoły: Orkiestrę Muzyki Nowej, Orkiestrę Symfoniczną Filharmonii Narodowej, Narodową Orkiestrę Symfoniczną Polskiego Radia, Sinfonię Varsovię, Leopoldinum, Polską Orkiestrę Kameralną, Aukso, chór Schola Cantorum Gedanensis oraz orkiestry i zespoły zagraniczne. W 2000 Figury w oplocie uzyskały rekomendację na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów UNESCO, w 2008 zaś kompozycja Spiętrzenia znalazła się w grupie siedmiu nominacji do pierwszej edycji Nagrody Muzycznej Publicznych Mediów Opus.
Kornowicz improwizuje solo na instrumentach klawiszowych. Komponuje utwory dla dzieci, muzykę do spektakli teatralnych i filmów oraz piosenki. W 2001 zainicjował powstanie grupy muzyki intuitywnej Kawalerowie Błotni, skupiającej improwizujących kompozytorów oraz autorów muzyki alternatywnej i jazzowej, z którą występował na wielu festiwalach. W 2011 roku grupa przedstawiła z program „Metropolia i mit“ w wielu stolicach Europy w ramach polskiej prezydencji w Radzie Unii Europejskiej. Jerzy Kornowicz występuje również jako improwizator solowy.
Współorganizował II i III Gdańskie Spotkania Młodych Kompozytorów „Droga”, należał do inicjatorów lubelskich „Akordów”, koncertów „Generacje” w Polskim Radiu, był kuratorem artystycznym festiwalu Audio Art i Przestrzenie Dźwięku w Centrum Sztuki Współczesnej Zamek Ujazdowski w Warszawie oraz pomysłodawcą „Akademii dźwięku” – serii koncertów edukacyjnych z nową muzyką, prezentowanych w warszawskich szkołach. Jest komisarzem artystycznym Festiwalu Tradycji i Awangardy Muzycznej „Kody“ w Lublinie oraz autorem warsztatów Ogólnopolski Skup Dźwięków Nowych i Używanych.
Od 1994 prowadzi autorski program edukacji muzycznej w szkołach Stowarzyszenia Kultury i Edukacji w Warszawie.
Od 2003 pełni funkcję prezesa Zarządu Głównego Związku Kompozytorów Polskich.
W a ż n i e j s z e u t w o r y (od 1995): Puzzler na orkiestrę kameralną (1995), Nieustanne rzeczy wirowanie na skrzypce solo (1996), Turlajśpiewka na kwartet saksofonowy (1997), Metanoja na klawesyn i taśmę (1998), Figury w oplocie na orkiestrę kameralną (1998–99), Cztery poematy do tekstów Czesława Miłosza na głos i fortepian (2000), Kształty żywiołów na klawesyn i dźwięki natury (2000), Oczekiwanie na chór mieszany (2000), Spiętrzenia na kwintet fortepianowy (2001), Renesisna dźwięki natury (2001), Zaklęcia na chór mieszany (2001), Lśnieniena skrzypce i fortepian (2001), Wstęga purpury (W szponach walca) na fortepian (2002), Cztery strumienie na smyczki (2003), Zorze I – „Praskie” na orkiestrę symfoniczną (2004), Zorze II – Ereprijs na orkiestrę kameralną (2004–05), Zorze III – Weltblechna zespół instrumentów dętych blaszanych i perkusję (2005), Zorze IV – Melos-Étos dla 15 wykonawców (2006), Sceny z bezkresu na zespół instrumentalny, zespół wokalny i live electronics (2006), Spiętrzenia na orkiestrę (2007), Dwie pieśni do tekstów pieśni chopinowskich na sopran i fortepian (2010), Sceny z Bułhakowa na orkiestrę kameralną i improwizujący komputer (2010), Dzwony od Nielisza na dwa fortepiany (2011), Dzwony z Saint-Acheul na dwa fortepiany i sampler (2012), Sceny z Bułhakowa –Mińskie na orkiestrę kameralną i taśmę (2011), Godzina przemian –Echo, król Midas i łabędzie, wyprawa muzyczna na wątkach Przemian Owidiusza w opracowaniu Anny Kamieńskiej (2012) oraz projekty stworzone wraz z grupą Kawalerowie Błotni.