Crumb George
ur. 1929 w Charleston (Wirginia Zachodnia), studiował na Uniwersytecie Illinois u Eugene’a Weigela, w berlińskiej Hochschule für Musik u Borisa Blachera i na Uniwersytecie Michigan u Rossa Lee Finneya. Był stypendystą fundacji: Elizabeth Croft w Berkshire Music Center (1955), Fullbrighta (1955–56), Rockefellera (1964), Guggenheima (1967 i 1973), Fromma (1973) i Forda (1976), a także National Institute for Arts and Letters (1967). W latach 1964–65 współpracował jako kompozytor-rezydent z Buffalo Center for the Creative and Performing Arts. Od 1965 r. aż do przejścia na emeryturę w 1997 r. był profesorem Uniwersytetu Pensylwanii w Filadelfii. Za działalność artystyczną i pedagogiczną uhonorowano go licznymi nagrodami, m.in. Pulitzera (za Echoes of Time and the River; 1968), Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów (1971), Koussevitzky Recording Award (1971), Cannes Classical Award (1998). W 2001 otrzymał Nagrodę Grammy za najlepszą kompozycję współczesną (Star-Child), w 2004 – tytuł Kompozytora Roku czasopisma „Musical America”. Od 1975 George Crumb jest członkiem National Institute of Arts and Letters, a także członkiem honorowym m.in. Deutsche Akademie der Künste i doktorem honoris causa sześciu uczelni.
W a ż n i e j s z e u t w o r y (od 1985): An Idyll for the Misbegotten (Images III) na flet amplifikowany i perkusję (1986), Federico’s Little Songs for Childrenna sopran, flety i harfę (1986), Zeitgeist (Tableaux Vivants) na dwa fortepiany amplifikowane (1988), Quest na gitarę i zespół kameralny (1994), Mundus Canis na gitarę i perkusję (1998), Eine Kleine Mitternachtmusikna fortepian amplifikowany (2001), A Journey Beyond Timena sopran, fortepian i kwartet per ku syjny (2003),Unto the Hills na głos, fortepian amplifikowany i kwartet per kusyjny (2002), Otherwordly Resonances na dwa fortepiany amplifikowane (2003), The River of Life na sopran, fortepian i kwartet perkusyjny (2003), The Winds of Destinyna sopran, fortepian i kwartet perkusyjny (2004), Voices from a Forgotten World na sopran, fortepian i kwartet perkusyjny (2006), The Voices from the Morning of the Earth na sopran, fortepian i kwartet perkusyjny (2007), The Ghosts of Alhambra na baryton, gitarę i perkusję (2009).