Cage John
(1912–1992)
ur. w Los Angeles, uczęszczał do Pomona College w Claremont, grę na fortepianie studiował u F. Dillona w Los Angeles i Lazara Lévy’ego w Paryżu, jego pierwszym nauczycielem kompozycji był Richard Buhlig. W latach 1933–34 studiował u Henry’ego Cowella i A. Weissa w Nowym Jorku, następnie przez dwa lata u Arnolda Schönberga w Los Angeles. W 1943 przeniósł się do Nowego Jorku, gdzie objął kierownictwo muzyczne w zespole tanecznym Merce’a Cunninghama. W latach 1949–51 był słuchaczem wykładów Daisetza T. Suzuki na temat buddyzmu zen, podjął też współpracę z malarzem Robertem Rauschenbergiem i pianistą Davidem Tudorem. W tym czasie skupił wokół siebie grupę młodych kompozytorów, do której należeli m.in. Morton Feldman, Christian Wolff i Earle Brown. W latach 1948–52 wykładał na wakacyjnych kursach w Black Mountain College, a później (1956–60) w New School for Social Research w Nowym Jorku. Jako uznany w międzynarodowym środowisku ekspert w dziedzinie mykologii prowadził wykłady z tej dziedziny i był jednym z założycieli New York Mycological Society. W 1958 podczas Międzynarodowych Wakacyjnych Kursów Nowej Muzyki w Darmstadcie zaprezentował ideę muzyki opartej na procedurach przypadkowych.
W 1968 został członkiem National Institute of Arts and Letters. Od 1960 działał przede wszystkim jako niezależny artysta, prywatnie nauczając kompozycji i wykładając na uniwersytetach.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: Imaginary Landscape No. 1 na dwa gramofony, fortepian i talerz (1939), First Construction (in Metal) na sekstet perkusyjny (1939), Bacchanale na fortepian preparowany (1940), Living Room Musicna perkusję i kwartet mówiony (1940), The Wonderful Widow of Eighteen Springs na głos i zamknięty fortepian (1942), In the Name of the Holocaust na fortepian preparowany (1942), Sonaty i interludia na fortepian preparowany (1948–50), Music of Changes na fortepian (cztery tomy; 1951), Imaginary Landscape No. 4 na 12 radioodbiorników (1951), Seven Haiku na fortepian solo (1952), 4’33” (tacet) na dowolny(e) instrument(y) (1952), Williams Mixna taśmę (1952), Water Music dla pianisty (1952), 59 1/2” dla grającego na instrumencie smyczkowym (1953), 34’46.776” na fortepian preparowany (1954), 26’1.1499 na instrument smyczkowy (1955), 27’10.554” dla perkusisty (1956), Radio Music dla 1–8 wykonawców (1956), Fontana Mix na taśmę (1958), Koncert na fortepian i orkiestrę(1958), Music for Amplified Toy Pianos (1960), Electronic Music for Piano (1965), HPSCHD na klawesyny i taśmy (1967–69; z Lejarenem Hillerem Jr.), Cheap Imitation na fortepian solo (1969), Song Books na głosy (1970), Etudes Australes, 32 utwory w czterech księgach na fortepian (1974–75), Renga(1976), 49 Waltzes for the Five Boroughs (1977), Cheap Imitations na skrzypce solo (1977), Kwartety I–VIII na różne instrumenty (1976–78), Etudes Boreales I–IV na fortepian lub wiolonczelę (1978), Freeman Etudesna skrzypce (1977–80), Litany for the Whalena dwa głosy (1980), Trzydzieści utworów na pięć orkiestr (1981), Trzydzieści utworów na kwartet smyczkowy (1983), Music for... na głos i 11 instrumentów (1984), Perpetual Tango na fortepian (1984), Ryoanji, wersje na różne instrumenty (1983–85), Haikai na gamelan (1986), Europeras I & II (1987), Europeras III & IV (1990), One9 na shô solo (1991).