Gryka Aleksandra
ur. 17 maja 1977 w Warszawie, w latach 1998–2003 studiowała kompozycję pod kierunkiem Krystyny Moszumańskiej-Nazar oraz Magdaleny Długosz i Marka Chołoniewskiego (kompozycja elektroakustyczna) w Akademii Muzycznej w Krakowie, otrzymując dyplom z wyróżnieniem. Podczas studiów otrzymała Stypendium Ministra Kultury na rok akademicki 2002/2003 za wyróżniające się wyniki w nauce, a w 2005 – stypendium Fundacji Promocji Twórczości Ministerstwa Kultury i Sztuki. W 2003 r. była stypendystką Central Washington University w ramach programu wymiany studenckiej z Akademią Muzyczną w Krakowie. Uzupełniała wykształcenie na kursach kompozytorskich Acanthes/ /IRCAM (Kraków i Helsinki, 2000), w Buckow w Niemczech (2001) oraz na kursie mistrzowskim w Reichenau w Austrii w 2002 r., w ramach Internationalen Sommer Akademie Prag-Wien-Budapest.
W 2000 r. otrzymała I nagrodę na konkursie kompozytorskim EuroArtMeeting we Wrocławiu za utwór na orkiestrę symfoniczną High3bbingNor. Dwukrotnie, w 2003 i 2006, była nominowana do Paszportu „Polityki”, otrzymała także nominację do nagrody TVP Kultura za rok 2006. W 2004 zdobyła nagrodę Christoph und Stephan Kaske-Stiftung za twórczość elektroakustyczną.
Jej utwory prezentowane były w kilku krajach, m.in. w Niemczech, we Włoszech, Holandii, Francji, Wielkiej Brytanii i na Ukrainie. Począwszy od 2001 r., kilkakrotnie znalazły się w programach festiwalu Warszawska Jesień; w 2003 r. Zespół Młodzieżowy Polsko-Niemiecki pod dyr. R. Bohna wykonał Interialcell, a w 2006 r. w ramach festiwalu pokazana została opera SCREAM YOU (część sagi operowej różnych autorów Kommander Kobayashi), której prapremiera odbyła się w Berlinie w tym samym roku.
Od 2005 r. muzyka teatralna Aleksandry Gryki gościła na scenach teatrów w Warszawie (Teatr Wielki–Opera Narodowa: w 2006 r. prapremiera baletu Alpha Kryonia XE), Wrocławiu, Toruniu, Częstochowie, Koszalinie i Szczecinie. Od 2004 r. kompozytorka współpracuje z berlińską grupą operową NOVOFLOT, czego rezultatem było powstanie oper SCREAM QUEEN (2008), Erschöpfung (2010) i Glück (2011). W 2011 r. w ramach projektu Made in Poland – Miłosz Sounds na festiwalu Sacrum Profanum został wykonany zamówiony u kompozytorki utwór einerjedeneither.
Jej utwory weszły do repertuaru znanych zespołów nowej muzyki: Kwartludium (w 2001), Nonstrom (w 2005) i an_ARCHE (w 2008), Asasello (w 2009). Wykonuje je także klawesynistka Gośka Isphording. Od 2011 kompozytorka współpracuje również z tancerką Dominiką Knapik.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: FOR D na fortepian (1999), LIEN-AL na wiolonczelę, klawesyn i akordeon (2000), High3bbingNor na orkiestrę symfoniczną (2000), INTERIORYZACION na komputer (2000), OXYGEN nr 369,1 na taśmę i fortepian (2001), NonStopping center na klawesyn (2001), (1”) exists as...(-1”) na flet, akordeon, trzy perkusje, fortepian i wiolonczelę (2001), Project ien na taśmę, wideo i tancerkę (2002), JaIchIJe na kwartet smyczkowy i marimbę (2002), Interialcell na zespół instrumentalny (2003), Alpha Kryonia XE, balet (2003), konstrunity 0100 na 12 głosów (2004), eSU na taśmę i wideo (2004), Tii na sopran i zespół instrumentalny z projektu sagi operowej Kommander Kobayashi (2004–05), ambeoidal MTOCSs na klarnet, marimbę, fortepian, skrzypce, taśmę i wideo (2005), NTvacou na flet prosty kontrabasowy, klawesyn, skrzypce i wiolonczelę (2006), Youmec na klawesyn i taśmę (2006), SCREAM YOU z projektu sagi operowej Kommander Kobayashi II (2006), {FFO.NO.}e na wiolonczelę (2007), BAe146 OY-CRG.Sylar na zespół instrumentalny (2007), NEI na skrzypce, taśmę i wideo (2008), SCREAM QUEEN, opera (2008), t.aÁmiper na trąbkę solo, orkiestrę i elektronikę (2009), The LighetM na kwartet smyczkowy (2009), Erschöpfung, opera (2010), Glück, opera (2011), einerjedeneither na orkiestrę (2011), observerobserver na flet Paetzolda, flet kontrabasowy i wideo (2012).