Powrót do:   Kompozytorzy
Man, Roderik de

ur. w 1941 w Bandungu (Indonezja). Studiował perkusję u Fransa van der Kraana oraz teorię muzyki w Królewskim Konserwatorium w Hadze. Jednocześnie uczęszczał do klasy kompozycji Keesa van Baarena oraz pracował w studiu muzyki elektronicznej pod okiem Dicka Raaymakersa. Otrzymał szereg zamówień m.in. od Performing Arts Fund NL. Jego twórczość obejmuje kompozycje solowe, kameralne, orkiestrowe, zespołowe i chóralne (niektóre z elektroniką; wiele z nich dostępnych jest w postaci nagrań).

Jego dzieła były kilkakrotnie wybierane przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (ISCM) do wykonań na Światowych Dniach Muzyki (Oslo 1991, Meksyk 1993, Seul 1997, Bukareszt 1998, Szwajcaria 2004). Utwór Music, When Soft Voices Die..., zamówiony przez Międzynarodowy Instytut Muzyki Elektroakustycznej w Bourges, zdobył I nagrodę na konkursie Musica Nova w Pradze. W 2005 r. kompozycja Cordes invisibles na wiolonczelę, fortepian i taśmę została uhonorowana główną nagrodą w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Elektroakustycznej w Bourges, a w 2010 r. – nagrodą Golden Euphony. Chromophores na zespół i elektronikę wykonany podczas Światowych Dni Muzyki w Hongkongu otrzymał wyróżnienie Ars Electronica (2007). Z kolei utwór Marionette and Hear, Hear! był nominowany dwukrotnie do holenderskiej nagrody Toonzetters (2008 i 2009). Twórczość Roderika de Mana prezentowana była na antenach rozgłośni radiowych w całej Europie, Stanach Zjednoczonych, Kanadzie, Brazylii, Meksyku, Wenezueli, Indonezji, Korei i Japonii.

 

Ważniejsze utwory (od 1995): Gramvousa na flet, klarnet basowy, fortepian i taśmę (1995), On Sensations of Tone na chór mieszany i taśmę (1995), Distant Mirror na dwa klawesyny i cyfrowy procesor efektów z projekcją slajdów (1996), Radioverhaal, kompozycja radiowa (1996), Lesser Slides of Sound na dwa flety ćwierćtonowe (1996), Orkes Bercahaya na gamelan i projekcję świateł (1997), Sigurdur’s Song na mezzosopran, baryton i delay (1997), Slagschaduw (Silhouette) na perkusję, taśmę i żywe obrazy (1998), Changin’ Sue na improwizujący big-band (1999), Leonardo’s Flying Machine na cztery flety renesansowe i taśmę (1999), Magnetic Fields na orkiestrę i taśmę (1999), Volatile Voices na Orkest De Volharding i taśmę (2000), Vanishing Points na organy i taśmę (2000), Auxochromes na fortepian i taśmę (2001), Array na orkiestrę smyczkową (2001), Dark Intervals, elektroniczna muzyka baletowa (2001–02), Music, when soft voices die na taśmę (2002), Transports na fortepian-zabawkę i głos (2002), Machina ex Deo na fisharmonię i taśmę (2002), Tandem na bassethorn, klarnet, klarnet basowy, marimbę i perkusję (2002), Sin descanso na flety proste i taśmę dla jednego wykonawcy (2002), Wajang na fortepian i CD (2002), Zest na kwartet saksofonowy i sześciu perkusistów (2003), Stepping Stones na baryton solo, chór mieszany i organy (2003), Samen Sterk na zespół i klarnet basowy solo (2003), Cordes invisibles na wiolonczelę, fortepian i taśmę (2004), Terus-terus na gamelan (2004), Inside Out na zespół i wideo (2005), Scenes from a marriage na mieszany chór kameralny i intermezzi elektroakustyczne (2005), Antara benua dan benua na gamelan i CD (2006), Edge, kwartet smyczkowy (2006), Roentgen connected na flety proste, violę da gamba, klawesyn i CD (2006), Città, muzyka elektroniczna do projektu Willema Snitkera (obrazy) i Willema van Toorna (wiersze) (2006), Gotta minute? na kwartet fletów prostych (2006), Salomon’s Soundhouses na kwartet saksofonowy i elektronikę (2006), Chromophores na zespół i taśmę (2006), De Caracal na alt/mezzosopran, zespół i taśmę, teatr muzyczny na podstawie powieści Judith Herzberg (2007), The amazing adventures of Baron von Münchhausen na zespół, narratora i projekcje wideo (2007), Koncert na puzon i orkiestrę (2007), Marionette na flety proste, elektronikę i multimedia (2007), Panopticon na flety proste, elektronikę i multimedia (2007), Nancarrow’s Nightmare na dwóch pianistów i CD (2008), Left versus Right na dwóch pianistów i CD (2008), Hear, hear!, muzyka elektroniczna (2008), Open and Closed na zespół i elektronikę (2008), Strange echoes in trunks and pipes na organy i elektronikę (2009), Yuxtaposiciones na klarnet basowy i elektronikę (2009), Sorts of Numbers na flety (jeden wykonawca) i elektronikę (2009), Time present/past na oktet (2009), Red Fingers na harfę i zespół kameralny (2009), Frozen Flashes, utwór elektroakustyczny do instalacji Merji Herzog-Hellstén (2009), Les extrêmes se touchent na fletnię Pana, gitarę i elektronikę (2013). 

Loading...