Flutter - Thurídur Jónsdóttir

Kompozycja na flet, orkiestrę i nagrane w warunkach naturalnych owady. Składa się z czterech części:

L’âme en bourgeon (Pączkująca dusza) 

II Timbro verde mare (Odcień akwamaryny)

III Dans le anc du roc (Wewnątrz kamienia) 

IV Le timbre des ailes (Brzmienie skrzydeł) 

W utworze koniki polne i świerszcze z kontynentu europejskiego grają z orkiestrą, ale trzepot ich szorstkich skrzydełek to jedynie kontrapunkt do dźwięków fletu, które stanowią element pierwszoplanowy. 

Cztery części zachowują ciągłość akcji; część pierwsza, L’âme en bourgeon, jest najdłuższa. Jej tytuł pochodzi ze zbioru wierszy Cécile Sauvage, matki Oliviera Messiaena, z którego zaczerpnęłam również tytuł części trzeciej. Poetka tworzy dla swego nienarodzonego syna, przepowiada, że jego przeznaczeniem będzie muzyka. Przewiduje, że będzie kochał dźwięki natury i kultury egzotyczne. Messiaen miał kiedyś powiedzieć: „Największego wpływu na życie doznałem w okresie płodowym”. Kompozytor odnosi się tu do poezji swojej matki. 

Wybrałam dźwięk – najniższy w rejestrze fletu – jako fundament. Materiał akordów pochodzi z komponentów naturalnego widma h, a rozwija się głównie przez zaciemnianie i rozjaśnianie owego widma. Z radością odkryłam, że nazwisko Messiaena współgra z moim głównym akordem, mianowicie Es-Si-A-E. Powinnam również wspomnieć, że utwór zawiera cytaty z Le merle noir Messiaena, kompozycji napisanej w 1952 roku, jednej z najważniejszych pozycji repertuaru fletowego. 

Utwór zamówiło u mnie Narodowe Radio Islandzkie, Rás1, na stulecie urodzin Oliviera Messiaena. Pierwszymi wykonawcami byli Mario Caroli i Islandzka Orkiestra Symfoniczna pod dyrekcją Rumona Gamby. 

Thurídur Jónsdóttir