Rosenberger, Katharina

kompozytorka szwajcarska. Znaczna część jej twórczości jest umiejscowiona w kontekście interdyscyplinarnym i przeciwstawia się tradycyjnym praktykom koncertowym sposobem, w jaki dźwięk jest wytwarzany, słyszany i widziany. Jej kompozycje, instalacje i multidyscyplinarne opery przedstawiane były na wielu festiwalach, jak Wittener Tage für Neue Kammermusik, KunstFest-Spielen Herrenhausen, Heroines of Sound w Berlinie, Lucerne Festival, Tage für Neue Musik w Zurychu, Journées Contemporaines w Bazylei, Archipel w Genewie, reMusik w Petersburgu, Felicja Blumental Festival w Tel Aviwie, New Music Days w Szanghaju, October Contemporary Festival w Hong Kongu oraz w ramach wielu serii koncertowych w Europie i Stanach Zjednoczonych. W roku 2019 Rosenberger otrzymała stypendium Fundacji Guggenheima. Była również stypendystką Hellman Fellowship w San Francisco, laureatką Sony Scholar Award, beneficjentką zamówienia Fundacji Ernsta von Siemensa na utwór Gesang an das noch namenlose Land. Jej instalacje Viva Voce Room V uzyskały nagrody Mediaprojects Award / Sitemapping Szwajcarskiej Agencji Federalnej (OFC) w Bernie. Zawierająca jej utwory płyta Texturen, nagrana przez Wet Ink Ensemble i wydana przez HatHut Records, zdobyła prestiżową nagrodę Copland Recording Grant i została wyróżniona Preis der Deutschen Schallplattenkritik, Bestenliste w czwartym kwartale 2012 roku. Katharina Rosenberger jest wykładowcą University of California w San Diego, gdzie uczy kompozycji i sztuki instalacji dźwiękowych. Otrzymała tytuł doktora sztuk muzycznych w Columbia University w Nowym Jorku. 

Wybrane utwory: X–suite lante, opera wideo do tekstów Sophie Calle i Jeana Baudrillarda (2007), parcours II na zespół i elektronikę (2007–08), torsion na fortepian solo (2008), parcours III na osiem instrumentów i elektronikę (2008–11), Und die Gravitation verschwindet darin na tenor, fortepian i elektronikę (2009), scatter 2.0 na flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2009–10), Texturen na sopran, flet, saksofon, perkusję, fortepian, skrzypce i elektronikę (2010), Peripher na perkusję i orkiestrę (2012), nodes na klarnet basowy i elektronikę (2012), Portfolio na flety i projekcję tekstu z wystawą fotografii (2013), Viva Voce, instalacja interaktywna (2013), madrigali notturni na cztery głosy, choreografię, światła i architekturę (2013), Erzählung na flet, klarnet, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2013), Gesang an das noch namenlose Land, instalacja koncertowa na skrzypce, altówkę, wiolonczelę (2013), Vive Faville na cztery głosy żeńskie (2014), Shi na zespół (2014), modules na saksofon tenorowy, gitarę elektryczną, perkusję i fortepian (2015), tempi agitati na sześć głosów z choreografią, światłami i architekturą (2015), Spuren na orkiestrę i siedmiu muzyków w ustawieniu przestrzennym (2015), Reshi I + II na dwa puzony (2016), If they bite with all their might na waltornię, Korg MS20 mini, wiolonczelę, tekst mówiony i osiemnaście żarówek (2016), Bögen na fortepian na cztery ręce (2017), surge na klarnet basowy, fortepian preparowany i wiolonczelę (2018), oh n(o)w... roar all over and over again dla śpiewającego perkusisty (2017), Meeresgesängena dwanaście głosów i trzech perkusistów (2018), Schiftung na organy i elektronikę (2018), in the dream that I dreamed, you awoke na sopran, flet, klarnet basowy, saksofon, puzon, wiolonczelę, elektronikę i projekcję obrazu 3D (2018), quartet – bodies in performance, instalacja (2018), folds na skrzypce (2019), blur na sekstet (2019), Reinna orkiestrę (2019).