Rønsholdt, Niels

ur. w 1978 roku, duński kompozytor, artysta dźwiękowy i wykonawca. Studiował na Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus u Karla Aagego Rasmussena i Benta Sørensena oraz w Berlinie u Helmuta Oehringa. Tworzy opery eksperymentalne, instalacje, performanse i muzykę koncertową. Podstawą jego kompozycji metodycznej są konstrukty konceptualne zawierające elementy performansu, tekstu i ekspresji muzycznej, nawiązujące m.in. do muzyki popularnej i dawnych gatunków. Otrzymuje zamówienia od wielu znanych zespołów muzyki współczesnej, a jego utwory wykonywane są w ramach europejskich festiwali nowej muzyki, jak również w Stanach Zjednoczonych, Chinach i Australii. Otrzymał m.in. stypendium Junge Akademie der Künste Berlin, prestiżowy trzyletni grant Duńskiej Fundacji Sztuki i jubileuszowy grant Fundacji Augustinus. 

Obecnie jest profesorem kompozycji w Królewskiej Akademii Muzycznej w Aarhus. 

Wybrane utwory: Reach Out and Touch Me na mezzosopran / sopran i wiolonczelę / violę da gamba, flet prosty i skrzypce (2001), Drink Me, Make Me Real na saksofon altowy, perkusję i taśmę (2002), Inside Your Mouth, Sucking the Sun, opera kameralna (2002–04), Lust, Melancholy, melodrama na głos, flet, wiolonczelę i perkusję (2005), Triumph na głos żeński, klarnet, kontrabas, perkusję i elektronikę (2006), Hammerfall na fortepian, saksofon, perkusję i opcjonalne światła (2006), Room of Relation, instalacja interaktywna (we współpracy z Signe Klejs, 2007), Die Wanderin na skrzypce, fortepian, perkusję, taśmę i opcjonalne wideo (2007), Unter den Liedern na smyczki, taśmę, światła i wideo (2007), Al-Aqsa, miniatura na kwartet dęty (2008), The Merman na zespół, elektronikę i opcjonalne wideo (2008, 2013), Honeymoon, interaktywna instalacja operowa na publiczność solo (we współpracy z Signe Klejs, 2009), Gloomy Room, performans na perkusistę, wideo i taśmę (2009), Archeopteryks X, opera performatywna na dwóch śpiewaków, zespół i taśmę (2010), Fish & Fowl, projekt albumowy (2010), Racer, koncert-performans na kwartet smyczkowy, wideo i taśmę (we współpracy z Signe Klejs, 2011), Skin, instalacja interaktywna (we współpracy z Signe Klejs, 2012), Burning na flet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i opcjonalne wideo (2012), Americanana amplifikowany kwartet smyczkowy (2013), Word for Word, opera performatywna na solistę (2014), Fear and Loath in G minor na zespół amplifikowany (2014), Me quitte, pieśni na głos żeński, męski i zespół (2013; wersja z orkiestrą, 2014), Ramifications, instalacja (2015), Songs of Doubt (Prospect / Retrospect), dziesięć pieśni na głos, fale Martenota, chór i wideo (2015), Shame na amplifikowany kwartet instrumentalny i głosy (2016), Exile na głos(y) i fortepian (2016), Breathless Moment na głos, instrumenty dęte blaszane i chór (2016), Until Nothing Le na akordeonistę i obiekty (2017), Gaze For Gaze, opera performatywna (2017), Civilizations, „narodowa symfonia romantyczna” na małą orkiestrę, chór grenlandzki, narratora i taśmę (2017), X&X, performans na głos i fortepian (2017), Country, koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2019), Archive of Emotions and Experiences, Book 1 na fortepian solo (2019), Las Incantadas na zespół kameralny (2019).