Lucier, Alvin
ur. w 1931 roku w Nashua w stanie New Hampshire (Stany Zjednoczone). Uczył się w szkołach publicznych i parafialnych w rodzinnym mieście, Portsmouth Abbey School, uniwersytetach Yale i Brandeis; jako stypendysta Fulbrighta spędził dwa lata w Rzymie. W latach 1962–70 wykładał na Uniwersytecie Brandeisa, gdzie kierował chórem kameralnym specjalizującym się w nowej muzyce. W 1966 roku wraz z Robertem Ashleyem, Davidem Behrmanem i Gordonem Mummą był współzałożycielem Sonic Arts Union. W latach 1968–2011 wykładał na Wesleyan University na stanowisku John Spencer Camp Professor of Music.
Wykłada i występuje regularnie w Azji, Europie i Stanach Zjednoczonych. Współpracował z Johnem Ashburym (Theme) i Robertem Wilsonem (Skin, Meat, Bone). Jego instalacja dźwiękowa 6 Resonant Points Along a Curved Wall towarzyszyła w styczniu 2005 ogromnej rzeźbie Sola DeWitta Curved Wall w Grazu oraz w Galerii Zilkha na Wesleyan University. Jego Canon powstał na zamówienie Bang on a Can All Stars, zaś Music with Missing Parts, reorkiestracja Requiem Mozarta, miała prawykonanie w Mozarteum w Salzburgu w grudniu 2007. W październiku 2012 roku kameralny utwór Two Circles, zamówiony przez Biennale w Wenecji, został wykonany przez Alter Ego Ensemble. W grudniu 2013 December 12th zostało zaprezentowane przez Ensemble Pamplemousse w Issue Project Room w Nowym Jorku, zaś Firewood – przez Bang on a Can All Stars w nowojorskiej Merkin Hall w 2014 roku.
W 2013 roku był gościnnym kompozytorem na festiwalach Tectonics w Glasgow i Ultima w Oslo; dał także koncert monograficzny w Luwrze z wiolonczelistą Charlesem Curtisem. W 2014 International Contemporary Ensemble dał trzy prezentacje utworów Luciera w Chicago; Callithumpian Consort – dwa koncerty w Roulette; kolejne prezentacje odbyły się na festiwalu Tectonics w Rejkjawiku. Również w 2014 kompozytor został uhonorowany trzydniowym festiwalem swoich dzieł w Muzeum Stedelijk w Amsterdamie.
Dwujęzyczna edycja partytur i pism Luciera oraz wywiadów z kompozytorem ukazała się pod tytułem Reflections/Reflexionen nakładem kolońskiego wydawnictwa MusikTexte. W 2012 roku Wesleyan Press opublikowało książkę Luciera Music 109: Notes on Experimental Music. W 2013 wytwórnia New World Records wydała nagranie trzech dzieł orkiestrowych kompozytora.
Alvin Lucier jest laureatem Lifetime Achievement Award Amerykańskiego Towarzystwa Muzyki Elektroakustycznej oraz doktorem honoris causa Uniwersytetu w Plymouth (Wielka Brytania). W listopadzie 2011 roku Wesleyan University uhonorował odejście kompozytora na emeryturę trzydniowym festiwalem jego dzieł.
Wybrane utwory(od 2000): Fruits and Vegetables na baryton i fortepian (2000), Piper na dudy (2000), Sestina na flet kontrabasowy, saksofon kontrabasowy i tubę kontrabasową lub inne instrumenty kontrabasowe (2000), Glacier na wiolonczelę (2001), 947 na flet i oscylatory falowe (2001), Ovals na orkiestrę kameralną i powolne oscylatory falowe (2001), Violynn na skrzypce i oscylatory falowe (2001), Charles Curtis na wiolonczelę i powolne oscylatory falowe (2002), Tapper na skrzypce (2002), Ever Present na flet, saksofon, fortepian i powolne oscylatory falowe (2002), Almost New York na pięć fletów (jeden instrumentalista) i powolne oscylatory falowe (2002), Bar Lazy J na puzon tenorowy i klarnet (2003), The Exploration of the House na orkiestrę z nagraniem na żywo i z taśmy (2005), Twonings na fortepian i wiolonczelę (2006), Broken Line na flet, wibrafon i fortepian (2006), Slices na wiolonczelę i orkiestrę (2007), Four Kettledrums na cztery kotły (2010), Just Before Dark na małą orkiestrę i powolne oscylatory falowe (2010), ICEcles na flet altowy, klarnet, tubę i fortepian (2010), Just Before Dark na małą orkiestrę (2010), Panorama II na puzon i trzynaście smyczków (2011), Coda Variations na tubę z sześcioma zaworami w stroju naturalnym (2011), Serenada na trzynaście instrumentów dętych i oscylatory falowe (1985–2012), On the carpet of leaves illuminated by the moon na koto, wiolonczelę lub gitarę i oscylator falowy (2000–12), Two Circles na flet, klarnet B, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2012), Braid na flet altowy, klarnet, rożek angielski i kwartet smyczkowy (2012), Double Himalaya na flet glissando i nagranie fletu glissando (2012), Firewood na klarnet, wibrafon, fortepian, gitarę elektryczną, wiolonczelę i kontrabas (2013), Shadow Lines na gitarę elektryczną, wiolonczelę, kontrabas, klarnet B i puzon (2013), 13 Degrees of Darkness na dwa flety lub flet i nagranie fletu (2013), December 12th na flet, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i powolne oscylatory falowe (2013), Codex na sopran, skrzypce, obój, klarnet B, gitarę i harfę (2013), Criss-Cross na dwie gitary elektryczne (2013), Step, Slide and Sustain na waltornię F, wiolonczelę i fortepian (2014), Orpheus Variations na wiolonczelę, dwa flety, waltornię F, dwie trąbki B i dwa puzony (2014), Gondola na flet altowy, klarnet B, marimbę, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2015), Hanoverna skrzypce, saksofon altowy i tenorowy, trzy banjo, fortepian i wibrafon smyczkowy (2015).