Jónsdóttir, Thurídur
jedna z najczęściej grywanych kompozytorek islandzkich. Zamówienia na utwory otrzymuje z wielu krajów, obecnie pracuje nad kompozycjami dla Los Angeles Philharmonic i Islandzkiej Orkiestry Symfonicznej.
Studiowała grę na flecie i kompozycję w Kolegium Muzycznym w Reykjaviku i w Konserwatorium w Bolonii, gdzie uzyskała dyplom w zakresie fletu, kompozycji i muzyki elektronicznej. Studia kontynuowała u Franco Donatoniego w Accademia Chigiana w Sienie i u Alessandro Solbiatiego w Accademia di Novara. Jej twórczość obejmuje utwory na orkiestrę i zespoły kameralne o rozmaitym składzie. W wielu kompozycjach wykorzystuje elektronikę, multimedia, a także elementy teatralne, dźwięki natury oraz włącza publiczność do wykonania. Jej najbardziej znane utwory to Flutter – koncert na flet z terenowymi nagraniami owadów, Flow and Fusion na orkiestrę i elektronikę, INNI– musica da camera na skrzypce barokowe i tło dźwiękowe z głosami dzieci, Winter na głos i dźwięki elektroniczne, koncert akordeonowy Installation Around a Heart, Cylinder 49 na orkiestrę kameralną i nagrania islandzkich śpiewów epickich, 48 Images of the Moon na wiolonczelę solo i nagrania terenowe z islandzkich obszarów górskich. Jest również autorką, wraz z Ólöf Nordal i Gunnarem Karlssonem, multimedialnych dzieł Cock’s egg, Seal Maiden i Lusus Naturae.
Jónsdóttir bada nowe krajobrazy dźwiękowe w utworach, w których wszechobejmująca harmoniczna struktura łączy się z głębią dźwięku w poszukiwaniu granic i możliwości każdego z instrumentów. Przepływ energii subtelnych motywów i mas dźwiękowych prowadzi do nieprzewidywalnych i skontrastowanych działań o skali od brzmień intymnych i ledwie słyszalnych do głośnych i teatralnych. Punktem wyjścia jej utworów jest zawsze jasno zdefiniowana koncepcja; są one owocem specyficznego procesu przygotowawczego kształtującego kierunek, jaki obiera jej muzyka. Kompozycje Jónsdóttir były zamawiane i wykonywane przez Los Angeles Philharmonic Association, Radio France, Norddeutscher Rundfunk, Westdeutscher Rundfunk, The Icelandic National Broadcasting Service i Nomus, zespoły Caput, Adapter, FontanaMix i Curious Chamber Players. Przedstawiano je na festiwalach Présences w Paryżu, Dark Music Days w Reykjaviku, Klang Festival w Kopenhadze, Nordic Music Days, ISCM i New Directions. Za swoje kompozycje otrzymała nominacje do Islandzkich Nagród Muzycznych oraz, w latach 2006, 2010 i 2012, do Nagrody Nordyckiej Rady Muzycznej. W roku 2004 jej utwór Flow and Fusion został zaliczony do najlepszej dziesiątki na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów. W 2016 otrzymała stypendium Civitella Ranieri.
Po kilkuletnim pobycie we Włoszech wróciła do Reykjaviku, gdzie poświęciła się komponowaniu oraz działalności pedagogicznej.
Wybrane utwory: Refill /Tapestry na chór fletów (2004), Fjórar söngvísur do tekstu Ólafura frá Sönduma na cztery głosy, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, organy i perkusję (2004), Hermetique na fortepian (2004), Ljóð / Poem do tekstu Níny Björk Árnadóttir na mezzosopran, flet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2004), Ballaða frá Önundarfirði do tekstu Ásdís Óladóttir na mezzosopran i orkiestrę kameralną (2005), Installation around a heart na akordeon i zespół (2005), Hanaegg /Cock’s egg, projekt multimedialny (we współpracy z Ólöf Nordal i Gunnarem Karlssonem, 2005), Í dag er kvöld / Today it’s evening do tekstu Guðbergura Bergssona na mezzosopran, flet, klarnet, fortepian, perkusję i harfę (2007), Selmær / Seal Maiden, muzyka akuzmatyczna (2006), Andante na flet basowy, akordeon, kontrabas i perkusję (2006), Leiksýning um veruleikann þegar fellur út í birtingu / Ebb and daybreak: representation of being na flet basowy, skrzypce, kontrabas i elektronikę (2008), Flutter na flet, orkiestrę i terenowe nagrania owadów (2009), Ómskoðun andartaksins /Ecogra a dell’attimo na skrzypce i harfę (2009), Betty, muzyka do sztuki radiowej (2010), Round na obój (2010), Jakabossa jóga na flet i publiczność (2011), Geisli, instalacja (2011), Dagur í Heiðmörk na głos, klarnet i fortepian do tekstu Gyrðira Elíassona (2011), Con moto na altówkę (2011), Eyja na flet, skrzypce, wiolonczelę, dyrygenta i przedmioty (2012), INNI – musica da camera na skrzypce barokowe i tło dźwiękowe mruczących dzieci (2012), Meeting na harfę i perkusję (we współpracy z Atlim Ingólfssonem, 2013), Cruz na orkiestrę kameralną (2013), Lusus naturae, projekt multimedialny (we współpracy z Ólöf Nordal i Gunnarem Karlssonem, 2014), Miss Reykjavík Rita, koncert na orkiestrę (2014), Winter na głos i elektronikę (2015), Solid Hologram na skrzypce i fortepian preparowany (2015), HYMNI, muzyka akuzmatyczna (2016), Downbeat Aroma na flet basowy, klarnet, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2016), Sandar na saksofon, trąbkę, fortepian, perkusję i kontrabas (2017), Cylinder 49 na chór, orkiestrę kameralną i elektronikę (2017), 48 Images Of The Moon na wiolonczelę i nagrania terenowe z islandzkich wyżyn (2017), Farvegur na skrzypce i nagrania terenowe (2018), Sounds Of Doubt, projekt multimedialny (z Jeannette Castioni, 2018).