Dalach, Monika

ur. w 1993 roku, kompozytorka, artystka dźwiękowa, pisarka. W 2017 roku ukończyła studia kompozytorskie w Guildhall School of Music and Drama w Londynie w klasie Malcolma Singera. Dwukrotna laureatka wyróżnienia Guildhall Artist Fellowship – w 2018 roku jako kompozytorka, w 2019 jako librecistka za udział w rocznym programie Opera Makers pod patronatem Royal Opera House w LondynieWcześniej, w latach 2012–17 studiowała kompozycję na Akademii Muzycznej w Łodzi w klasie Olgi Hans, w latach 2012–15 również kulturoznawstwo na Uniwersytecie Łódzkim ze specjalnością twórcze pisanie. W swoich pracach łączy muzykę instrumentalną i elektroniczną z formami sztuk wizualnych, teatru eksperymentalnego i nowymi mediami. Współpracuje z artystami interdyscyplinarnymi, przełamuje granice pomiędzy współczesną muzyką klasyczną, muzyką elektroniczną i sound designem. 

Współpracowała z zespołami muzyki nowej, m.in. Plus-Minus, EXAUDI, Workers Union Ensemble (Wielka Brytania), TWOgether Duo, Trio Layers (Polska) oraz duetem BABA (Rosja/Wielka Brytania), fotografką Mają Ngom (Polska/Wielka Brytania), pianistą i performerem Feliksem Naglem (Niemcy), poetką i librecistką Oge Nwosu (Wielka Brytania) oraz choreografami Ruby Frances Jones (Stany Zjednoczone) i Stephanie Handjiiską (Bułgaria). Jej muzyka wykonywana była w Polsce, Niemczech, Wielkiej Brytanii i Stanach Zjednoczonych, m.in. na festiwalach Musica Privata i Musica Moderna, w Filharmonii Łódzkiej, podczas Composers’ Forum w Indiana University (Stany Zjednoczone), w London Transport Museum, Wigmore Hall, Robin Howard Dance Theatre (The Place), Milton Court Concert Hall oraz City University w Londynie. 

W 2016 roku otrzymała Stypendium im. Witolda Lutosławskiego, a w 2018 roku stypendium artystyczne Marszałka Województwa Łódzkiego. Jest laureatką nagród w konkursach kompozytorskich i literackich, m.in. głównej nagrody im. Tracy Chadwell za utwór wokalno-instrumentalny, II Nagrody w 56. Konkursie Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda, III Nagrody w konkursie kompozytorskim na miniaturę elektroakustyczną zorganizowanym przez Filharmonię Świętokrzyską im. Oskara Kolberga w Kielcach, wyróżnienia w Międzynarodowym Konkursie Kompozytorskim „USA International Contest”, I Nagrody w Uczelnianym Konkursie Kompozytorskim „Mała Symfonia” oraz I Nagrody w II Ogólnopolskim Konkursie na Małą Formę Dramatyczną zorganizowanym przy festiwalu Puls Literatury w Łodzi. 

Brała udział w kursach mistrzowskich i warsztatach kompozytorskich, m.in. w Międzynarodowych Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie (2018), Donaueschinger Musiktage (2017), Synthetis w Radziejowicach (2016 i 2017) oraz kursach w ramach Warszawskiej Jesieni (2017) prowadzonych przez wybitnych kompozytorów, takich jak Zygmunt Krauze, Agata Zubel, Mark Andre, Johannes Kreidler, Stefan Prins, Alexander Schubert, Ashley Fure, Marco Stroppa, Julian Anderson czy Ramon Lazkano. 

Wybrane utwory: The Locomotive – The Adventures between Tuwim’s Words na akordeon, amplifikowaną wiolonczelę i warstwę elektroniczną (2013), Pandora na orkiestrę symfoniczną (2014), stuck.in.magazine na amplifikowaną harfę i elektronikę (2015), (R)ewolucje na orkiestrę i trzech aktorów (2015), Tick!-Timena klawesyn, harfę i wiolonczelę (2015), stuck in basement na amplifikowaną wiolonczelę i elektronikę (2015), malfunction (h2t) na elektronikę (2016), Oscillations na dwa fortepiany (2016), Ethe:space na obój, saksofon altowy, kontrabas, dwóch perkusistów, fortepian i wideo (2016), Lily ist von ihrem... Abenteuer Zurückgekehrt na sopran, wiolonczelę, klarnet basowy i puzon (2017), Error: The Peculiar Galaxies Database na amplifikowaną wiolonczelę, fortepian, elektronikę i wideo (2017), [FuckUp Night] na zespół wokalny (2017), 19:00 SUNDOWN na amplifikowany akordeon, trzy reed ranki, elektronikę i wideo (2018), taped na elektronikę i magnetofon szpulowy (2018), On and On na elektronikę (2018), Shout #1–3 na zespół, elektronikę i wideo (2017–19).