Djordjević, Milica

ur. w 1984 w Belgradzie. Dyplom z kompozycji uzyskała na Wydziale Muzyki w Belgradzie, gdzie ukończyła również studia w zakresie nagrywania, produkcji dźwięku i muzyki oraz specjalistyczny kurs muzyki elektronicznej. Studia podyplomowe kompozycji odbyła w Conservatoire National de Région de Strasbourg w klasie Ivana Fedelego (2007–09) i ukończyła je z wyróżnieniem. Edukację kontynuowała w Paryżu na kursach kompozycji i muzyki komputerowej Cursus 1 w IRCAM-ie (2009–10) oraz w Hochschule für Musik Hanns Eisler w Berlinie w klasie Hanspetera Kyburza. Mieszka i działa w Berlinie. 

Uczestniczyła w wielu kursach mistrzowskich i festiwalach, jak Festiwal Młodych Artystów (Niemcy), Międzynarodowe Seminarium i Festiwal im. Bartóka (Węgry), Międzynarodowa Akademia Letnia Praga–Wiedeń–Budapeszt, Międzynarodowe Spotkania Młodych Kompozytorów i Międzynarodowy Tydzień Muzyki Gaudeamus (Holandia), Acanthes (Francja), Warsztaty Współczesnego Kwartetu Smyczkowego (Szwajcaria), Międzynarodowy Przegląd Kompozytorów (Belgrad), Festiwal KoMA’ (Belgrad), Międzynarodowe Wakacyjne Kursy Nowej Muzyki (Darmstadt), Ars Musica (Bruksela), Akademia Impuls (Graz), Tzlil Meudcan Festival (Tel Awiw), Akademie für Neue Musik (Monachium). Od roku 2011 jest członkinią Serbskiego Komitetu Wiedzy oraz Stowarzyszenia Klangnetz w Berlinie. Otrzymała wiele nagród i stypendiów: nagrodę dla kompozytorów Fundacji Ernsta von Siemensa (2016), Nagrodę Belmonta Muzyki Współczesnej Fundacji Forberg-Schneider (2015), stypendium Staubacha (2016), nagrodę za kompozycję Berlin-Rheinsberger (2013), nagrodę konkursu Musica Femina Monachium/Münchener Kammerorchester (2013/14), konkursu kompozytorskiego festiwalu w Lucernie (2013), ailand International Composition Festival and Competition (2012), Nikola Tesla Award (2012), I nagrodę ISA 05, III nagrodę YCM Apeldoorn, Nagrodę Miasta Strasburga (2008), Stypendium Alfreda Toepfera, Stypendium Rządu Serbii dla Młodych Talentów (2008). Współpracowała ze znanymi zespołami i wykonawcami, jak Kwartet Arditti, Musikfabrik, ensemble recherche, Münchener Kammerochester, Neue Vocalsolisten, Ensemble Alternance, Ensemble l’Arsenale, Teodoro Anzellotti, Alexander Liebreich, Luca Pfaff, Jean Deroyer, Sylvio Gualda, Cerys Jones, Orchestre National de Lorraine. Jej muzyka była wykonywana i emitowana w Serbii, Chorwacji, Macedonii, Francji, Niemczech, Belgii, Włoszech, Hiszpanii, Austrii, Holandii, Danii, Szwajcarii, Wielkiej Brytanii, Izraelu, Stanach Zjednoczonych i Tajlandii. 

Wybrane utwory: Svitac u tegli na orkiestrę kameralną (2007), The Fire y in a Jar II na orkiestrę (2008), ut belih kostiju na orkiestrę (2009), ZID na sopran, tenor, baryton i perkusję (2009), The Death of the Star-Knower, petri ed echoes of an epitaph in a kicked crystal of time I & II na kwartet smyczkowy (2009), FAIL na wiolonczelę i elektronikę (2010), umeš li ti da laješ na kontrabas solo (2010), Manje te u majke groze na sopran, klarnet basowy, akordeon, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2011), How to evade na obój i skrzypce (2011), ...a vazduh je bio lepljiv na skrzypce, wiolonczelę i kontrabas (2012), ZAPIS dla 12 perkusistów (2013), Phosphorescence na waltornię, trąbkę i puzon basowy (2014), Sky Limited na orkiestrę smyczkową (2014), Kakva mi je to pa igra na głos i perkusję (2014), Rdja na orkiestrę kameralną (2015), I ti hoćeš se volimo na sopran i zespół (2015), mislio bi čovek: zvezde na akordeon (2015), Quicksilver na orkiestrę (2016), Hladan ti dah do grla na mezzosopran i zespół (2016), Indigo na podwójny kwartet smyczkowy (2017), Pomen II na altówkę solo (2018).