Majkusiak, Mikołaj

ur. w 1983, absolwent klasy kompozycji Stanisława Moryto (z wyróżnieniem) oraz akordeonu Włodzimierza Lecha Puchnowskiego na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina. Wielokrotny stypendysta Ministra Kultury i Sztuki (w tym Stypendium Młoda Polska). 

Koncertował oraz jego utwory prezentowano w większości krajów Europy, w Japonii i w Kanadzie, m.in. na Klara Festival Brussels, Wratislavia Cantans, Ljubljana Festival, Musica Polonica Nova, Latvian New Music Days, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, Warszawskim Festiwalu Gitarowym, Festiwalu Muzyki Polskiej w Krakowie i w Filharmonii Narodowej. 

Niezwykłą popularnością cieszy się Concerto classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną, który kompozytor napisał mając 17 lat. Do dziś utwór doczekał się ponad 70 wykonań w salach koncertowych Europy (m.in. Orkiestra Symfoniczna Radia Wiedeńskiego, Orkiestra Symfoniczna Radia i TV Chorwackiej, Gulbenkian Orchestra w Lizbonie, Filharmonia w Koszycach, Filharmonia Lwowska, Göteborgs Konserthus, Odense Koncerthus, Duisburger Philharmoniker). 

Artysta ma w dorobku autorską płytę Road to the Unknown wydaną przez Polskie Radio (2007). W jej nagraniu wzięli udział m.in. Urszula Dudziak, Jakub Jakowicz i Cezary Konrad. 

Dokonał również ponad czterystu oryginalnych orkiestracji, wykorzystywanych m.in. przez BBC Symphony Orchestra, Chilly Gonzalesa, Corneliusa Meistera i Orkiestrę Symfoniczną Radia Wiedeńskiego, Julesa Buckleya i Metropole Orchestra, Nicolasa Krauzego i Orchestre de Chambre Nouvelle Europe, Marka Mosia i orkiestrę AUKSO. 

Wybrane utwory: Concerto classico na akordeon i orkiestrę symfoniczną (2001), Toccata na organy solo (2001), Paura na zespół kameralny (2001), Anxiety neurosis na skrzypce, klarnet basowy i marimbę (2002), Hard-rock na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2003), Rhythms na puzon solo (2003), Thoughts na bas i fortepian do słów Myśli Blaise’a Pascala (2004), Road to the Unknown na głos żeński, skrzypce solo, DJa i orkiestrę smyczkową (2004), Concerto nevrotico na kwintet akordeonowy (2005), FisConcertona dwa akordeony i orkiestrę (2007), Sailor’s Symphony na wielką orkiestrę symfoniczną i chór męski (2007), Concerto in F na gitarę i orkiestrę smyczkową (2007), Rhythms of doubt na wiolonczelę i akordeon (2010), up2U na akordeon i kwartet smyczkowy (2013), Concertino na skrzypce i orkiestrę smyczkową (2014), Concerto in Air na kwintet dęty (2014), Rhythm games na wiolonczelę, akordeon i orkiestrę smyczkową (2014), TheElements – Earth, Fire na akordeon i saksofon (2014), Sonata na skrzypce i akordeon (2015), Dyad na akordeon solo (2016), Crossover Concertona flet piccolo, organy Hammonda, kwartet smyczkowy, EWI, fortepian, gitarę elektryczną, akordeon, klarnet basowy, saksofon tenorowy i instrumenty perkusyjne (2017), Kwartet obojowy „The Black Lodge” na obój, skrzypce, altówkę i wiolonczelę (2017).