61. MFMW „Warszawska Jesień”

RES PUBLICA

55 wydarzeń głównych i towarzyszących: 21 koncertów, 10 spotkań i warsztatów, 4 instalacje, 4 wernisaże i finisaż, 3 projekcje filmowe, 13 imprez towarzyszących, w tym radio internetowe, 19 miejsc wydarzeń, 82 kompozytorów i kompozytorek, 48 prapremier światowych, w tym 17 polskich premier i 18 zamówień kompozytorskich. Cztery pasma wydarzeń: nurt główny, Małej Warszawskiej Jesieni adresowanej dla odbiorców w wieku 4 – 12 lat, Warszawskiej Jesieni Klubowo oraz licznych wydarzeń towarzyszących. Tak będzie wyglądała 61. „Warszawska Jesień” - festiwal, który właśnie rozpoczyna drugie sześćdziesięciolecie swojego istnienia.


Główny temat tegorocznej edycji festiwalu: „res publica” nawiązuje do 100-lecia polskiej niepodległości. 61. „Warszawska Jesień” bada relacje muzyki współczesnej z rozpoznawaną przez nią rzeczywistością, postawy twórcze wobec sprawy publicznej. Spogląda na muzykę jako medium wspólnotowe i obywatelskie, jako wyraz tożsamości osobistej i społecznej. Festiwal będzie miejscem artystycznej debaty i wsłuchiwania się w różne tezy muzyczne o nas i o świecie.

Program tegorocznej „Warszawskiej Jesieni” rozpocznie się słowami Ignacego Jana Paderewskiego i Józefa Piłsudskiego w kompozycji tekstowo-dźwiękowej Rafała Augustyna i Cezarego Duchnowskiego na inaugurację festiwalu. W finale zaś usłyszymy De Staat (Republika) Louisa Andriessena – legendarny traktat o państwie i władzy z tekstami z platońskiego Państwa. Swoje szczególne miejsce w programie festiwalu zajmie też sztuka obywatelska Andrzeja Bieżana – zmarłego przedwcześnie polskiego twórcy. Festiwal przypomni tę postać muzycznej alternatywy i politycznego kontestatora lat 70. i 80. XX wieku, w postaci instalacji Fortepian dla wszystkich oraz happeningu muzyczno-teatralnego Barykada. W Muzeum Warszawy otwarta będzie przestrzeń audio-wizualna „Kucie kos” - instalacja z utworami elektroakustycznymi odnoszącymi się do obrazu Wojciecha Fangora powstałego w 1954 roku. Szczególną uwagę Festiwal poświęci czworgu innym współczesnym twórcom: Bernhardowi Langowi, Stefanowi Prinsowi, Trondowi Reindholdtsenowi i Agacie Zubel.

Warto odnotować, że tę edycję „Warszawskiej Jesieni” współkształtować będą 55 artystki w głównych rolach twórczych: kompozytorek, solistek, wykonawczyń, reżyserek oraz dyrygentek. Przyszłość festiwalu w znacznym stopniu leży w rękach kobiet analogicznie do obszaru działalności społecznej i obywatelskiej, na które w naszej części Europy w coraz większym stopniu wpływ mają kobiety.

„Warszawska Jesień” od ponad pół wieku jest jednym z największych i najważniejszych festiwali muzyki współczesnej na świecie. W tej edycji weźmie udział około 1200 artystów z różnych obszarów sztuki, nie wyłącznie muzyki. Muzyka współczesna w znacznej mierze korzysta z multimediów i rzadko już dzisiaj nie łączy się z innymi dziedzinami sztuk. Dlatego też Jesień tak bardzo „lubi” operę i dzieła sceniczne. Tegoroczna edycja zaoferuje słuchaczom cztery dzieła w tej kategorii: polską premierę opery Agaty Zubel Bildebeschreibung, Herr Thaddäus – multimedialny spektakl na elektronikę i orkiestrę symfoniczną Pawła Mykietyna, The Artist’s Way – kompozycję multimedialną Piotra Peszata i legendarną Audycję V Andrzeja Krzanowskiego. Jednym z ciekawszych wydarzeń z pogranicza sztuk performatywnych i muzyki będą również: teatr muzyczny Tronda Reinholdtsena Ø – Episode 6 oraz prawykonanie REICHNITZ.OPERA (Anioł Zagłady) Wojtka Blecharza.

Wśród wykonawców 61. edycji „Warszawskiej Jesieni” są między innymi: Orkiestra i Chór Filharmonii Narodowej pod dyrekcją Jacka Kaspszyka, Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia w Katowicach pod kierunkiem Etienne’a Siebensa, Orkiestra Filharmonii Beethovenowskiej poprowadzona przez Wiktora Kociubana, Klangforum Wien pod dyrekcją Titusa Engela, orkiestra EWCM i Rüdiger Bohn, Black Page Orchestra, Orkiestra Muzyki Nowej i Szymon Bywalec, Ensemble Recherche, Spółdzielnia Muzyczna Contemporary Ensemble, Soliści Zespołu Śpiewaków Miasta Katowice CAMERATA SILESIA, Kwartludium, proMODERN, soliści: Gareth Davis (klarnet basowy), Kakushin Nishihara (biwa), Stéphane Ginsburg (fortepian i multumedia), Frederike Möller (fortepian), Joanna Freszel i Agata Zubel – soprany, Frank Wörner – baryton i Katarzyna Duda - skrzypce.

Jedną z nowych, wartych uwagi inicjatyw jest zaplanowane na ostatni dzień głównego nurtu festiwalu spotkanie dyrektora festiwalu Jerzego Kornowicza i członków Komisji Programowej z publicznością festiwalu. Każdy będzie mógł przyjść, zadać pytanie, wyrazić zdanie, porozmawiać, skomentować festiwal, dać uwagi do repertuaru i do tego, co się wydarzyło. Spotkanie będzie miało miejsce w ostatnim dniu festiwalu i jest integralną częścią jego programu.

„Warszawska Jesień” integruje - jest dziełem współpracy wielu środowisk i instytucji z Polski i zagranicy. Wśród 19 miejsc na mapie Warszawy, w których odbędzie się tegoroczny festiwal, warto odnotować te mniej związane z muzyką: TR Warszawa, Nowy Teatr z działaniami teatru Komuna Warszawa oraz trzy nowe, w których to wydarzenie jeszcze nie gościło: Muzeum Warszawy, Muzeum Sztuki Nowoczesnej oraz Instytut Teatralny.