Skin -
Rebecca Saunders
(Skórka)
skóra / skórka
napięta, elastyczna, szczelna powłoka pokrywająca ciało lub przedmiot;
przypominająca skórkę membrana na powierzchni cieczy lub ciała stałego;
skóra gładka lub futro ściągnięte ze zwierzęcia;
delikatna błona oddzielająca ciało od otoczenia, co implikuje zjawisko dotyku, jednego z pięciu zmysłów, poprzez który odczuwane są temperatura, ból i wibracje.
dotyk, odbiór czuciowy, kontaktowy albo mechanorecepcja: neuralna recepcja zazwyczaj za pośrednictwem skóry zewnętrznej, ale także języka, gardła, śluzówki. Receptory reagują na zmiany prędkości, nacisk (stały, przelotny, nasilający się itd.), przym. dotykowy, czuciowy.
skórować, czas.
oskórować, obrać, zdjąć/ściągnąć skórę.
Zaleźć za skórę - trwale zdenerwować, zirytować, sprowokować.
Mieć pod skórą - pod widoczną powłoką, głęboko: w sercu.
Zmiana skóry - jako metafora przemijalności i tymczasowości, zrzucania starej i pokrywania się nową.
Katalizatorem, który wyzwolił silną reakcję kompozytorki i sprowokował powstanie utworu, były wypowiedziane przez narratora słowa z pierwszego aktu widowiska telewizyjnego Trio duchów (1975, premiera 1977) Samuela Becketta:
...oto istota pomieszczenia
nie być
a teraz przyjrzyj się bliżej
tylko kurz
kurz na skórze pokoju
historia jest powłoką
im starsza, tym więcej pozostaje na niej śladów
spójrz jeszcze raz...
Główny tekst utworu jest mego autorstwa. Powstawał sukcesywnie w trakcie procesu kompozytorskiego, częściowo zainspirowany wspólnymi sesjami z Juliet Fraser. W zakończeniu pojawia się cytat ostatniego ustępu monologu Molly Bloom z Ulissesa Jamesa Joyce'a.
Rebecca Saunders
skóra / skórka
napięta, elastyczna, szczelna powłoka pokrywająca ciało lub przedmiot;
przypominająca skórkę membrana na powierzchni cieczy lub ciała stałego;
skóra gładka lub futro ściągnięte ze zwierzęcia;
delikatna błona oddzielająca ciało od otoczenia, co implikuje zjawisko dotyku, jednego z pięciu zmysłów, poprzez który odczuwane są temperatura, ból i wibracje.
dotyk, odbiór czuciowy, kontaktowy albo mechanorecepcja: neuralna recepcja zazwyczaj za pośrednictwem skóry zewnętrznej, ale także języka, gardła, śluzówki. Receptory reagują na zmiany prędkości, nacisk (stały, przelotny, nasilający się itd.), przym. dotykowy, czuciowy.
skórować, czas.
oskórować, obrać, zdjąć/ściągnąć skórę.
Zaleźć za skórę - trwale zdenerwować, zirytować, sprowokować.
Mieć pod skórą - pod widoczną powłoką, głęboko: w sercu.
Zmiana skóry - jako metafora przemijalności i tymczasowości, zrzucania starej i pokrywania się nową.
Katalizatorem, który wyzwolił silną reakcję kompozytorki i sprowokował powstanie utworu, były wypowiedziane przez narratora słowa z pierwszego aktu widowiska telewizyjnego Trio duchów (1975, premiera 1977) Samuela Becketta:
...oto istota pomieszczenia
nie być
a teraz przyjrzyj się bliżej
tylko kurz
kurz na skórze pokoju
historia jest powłoką
im starsza, tym więcej pozostaje na niej śladów
spójrz jeszcze raz...
Główny tekst utworu jest mego autorstwa. Powstawał sukcesywnie w trakcie procesu kompozytorskiego, częściowo zainspirowany wspólnymi sesjami z Juliet Fraser. W zakończeniu pojawia się cytat ostatniego ustępu monologu Molly Bloom z Ulissesa Jamesa Joyce'a.
Rebecca Saunders