Duchnowski, Cezary

urodzony w 1971 w Elblągu, kompozytor i pianista. Studiował kompozycję w klasie Leszka Wisłockiego w Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu. Był jednym z inicjatorów powstania Studia Kompozycji Komputerowej na wrocławskiej uczelni, na której obecnie wykłada m.in. kompozycję i realizację muzyki komputerowej. Znalazł się w gronie stypendystów Fundacji Przyjaciół Warszawskiej Jesieni, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Experimentalstudio der Heinrich-Strobel-Stiftung des SWR we Fryburgu Bryzgowijskim oraz Fundacji im. Ernsta von Siemensa w Monachium. Jest laureatem wielu nagród, w tym Międzynarodowej Trybuny Muzyki Elektroakustycznej w Rzymie (2003) oraz Konkursu Wykonawstwa Muzyki Współczesnej "Gaudeamus" w Holandii (2005).

Cezary Duchnowski komponuje utwory kameralne i symfoniczne. Jest twórcą projektów multimedialnych, interaktywnych projektów improwizowanych i okołomuzycznych. Od wielu lat skupia się na twórczoścí elektroakustycznej. Wraz z Agatą Zubel tworzy duet ElettroVoce, realizując projekty na głos i elektronikę.

Jest wielkim orędownikiem muzyki improwizowanej. Chętnie współpracuje z muzykami jazzowymi, a także innymi artystami, których pasją jest kreowanie muzyki na żywo. Wraz z Pawłem Hendrichem i Sławomirem Kupczakiem powołał do życia grupę Phonos ek Mechanes. W jej ramach uprawia szczególny rodzaj elektronicznej muzyki improwizowanej - human-electronics, gdzie komputery kontrolowane są przez instrumenty akustyczne. "Muzyka elektroakustyczna jest wyjątkowym polem do penetracji pierwotnych własności muzyki. Oprócz zakomponowania dźwiękiem określonej czasoprzestrzeni można tu «komponować» same instrumenty. Taka sytuacja pozwala obcować z istotą muzyki. Pozwala kształtować jej punkt wyjścia i zarazem conditio sine qua non - brzmienie, które samo w sobie ma charakter indywidualny. To ono stanowi nierozdzielną substancję, z której składa się muzyczny byt, jest - jak monada Leibniza - zamkniętym kosmosem".

Cezary Duchnowski

Wybrane utwory: Ovinu Malkeinu na taśmę (2000), Ludus na orkiestrę symfoniczną (2000), monada 1 na akordeon i dwoje skrzypiec (2001), Sekwencje, spektakl audiowizualny (2001), Postęp na sopran i elektronikę (2001), Początek. Audycja 1 na recytatora i elektronikę (2001), Wyczochraczone na komputer (2002), Trawy rozczochrane na głos i komputer (2002), Triady na orkiestrę smyczkową i elektronikę (2002), Cel. Audycja 2 na lektora i elektronikę (2002), monada 2 na głos, trąbkę i komputer (2003), Meloodia for Arvo Pärt na cztery głosy męskie i taśmę (2003), monada 3 na głos, fortepian i komputer (2003), monada 4 na Barona, Wojtasika i komputer (2003), Rzeczywistość na rozciągniętych szelkach z okna na klarnet, puzon, fortepian, wiolonczelę i elektronikę (2004, wersja na dwa fortepiany, orkiestrę smyczkową i elektronikę - 2008), Niewieżowce na orkiestrę smyczkową i komputer (2004), 10 1, 8 2, 6 3, 4 4 na kwartet smyczkowy (2005), Brama na orkiestrę symfoniczną i komputer (2005), Broda na wiolonczelę i komputer (2005), Ogród Marty, opera kameralna na głos żeński, aktora, media elektroniczne i instrumenty do libretta Piotra Jaska (2006), Sweter. Audycja 3 na lektora i elektronikę (2008), Cello_net na oktet wiolonczelowy (2009), Głosy miasta na orkiestrę symfoniczną, chóry i komputer (2009), Rzut kości na trzy komputery (2009), Stazione Termini, muzyka do spektaklu Wrocławskiego Teatru Pantomimy (2010), 1 5 1, 2 4 2, 3 3 3 na skrzypce, wiolonczelę i elektronikę (2011), Crossfade na akordeon, wiolonczelę i elektronikę (2011), i na grupy instrumentów i elektronikę (2012), Fere Vetus Canticum na głos i akordeon (2012), Koniec poezji na głos, wiolonczelę elektryczną, orkiestrę i elektronikę (2012), acc++ca na akordeon i komputer (2012), Kamień - rzeka - rytm na cztery viole da gamba i elektronikę (2013), Muzyka form przestrzennych na głos, wiolonczelę, smyczki i elektronikę (2013), Parallels na fortepian, keyboard midi, perkusję i wiolonczelę (2014), Drone Music na instrumenty i elektronikę (2014), Symfonia zbiorów na grupy instrumentów i elektronikę (2015), Sequenza I. Etiuda na drugie uderzenie w talerz na talerz i komputer (2016), Bal wiosennej pełni na instrumenty i elektronikę (2017), cROSSFAdE 2 na akordeon, altówkę i elektronikę (2017), muzyka teatralna i filmowa.