Zagajewski, Artur
kompozytor, teoretyk muzyki, ur. w 1978 r. w Tomaszowie Mazowieckim. Ukończył z wyróżnieniem teorię muzyki (2005) pod kierunkiem Ryszarda Daniela Golianka oraz kompozycję (2008) w klasie Bronisława Kazimierza Przybylskiego w Akademii Muzycznej w Łodzi. Studiował muzykę elektroniczną pod kierunkiem Krzysztofa Knittla. W roku 2012 obronił pracę doktorską w dziedzinie kompozycji pod kierunkiem Zygmunta Krauzego. Brał udział w kursach prowadzonych przez Marka Chołoniewskiego (Akademia Muzyczna w Krakowie) i Grażynę Pstrokońską-Nawratil (Akademia Muzyczna we Wrocławiu). Jego utwory prezentowane były podczas festiwali: Warszawska Jesień, Musica Polonica Nova (NFM, Wrocław), Festiwal Prawykonań (NOSPR, Katowice), VII Festiwal Tradycji i Awangardy Muzycznej KODY (Lublin), Loop Festival (Bruksela), Internationaal Kamermuziekfestival (Schiermonnikoog, Holandia), 33. International Ankara Music Festival (Turcja), Lodz Nacht in Stuttgart (Niemcy), Dźwiękowe Perspektywy Ekranu. Muzyczne Laboratorium Sztuk: Film - Elektroakustyka - Intermedia (Bydgoszcz), Fokus Łódź Biennale, Kolory Polski oraz cykl contem.ucha (Filharmonia Łódzka), Muzyka w Starym Klasztorze (Łódź), Międzynarodowy Festiwal Muzyki Akustycznej, Elektronicznej oraz Projekcji Multimedialnych w Brnie, Łódzka Wielkanoc Muzyczna, Sound Screen Festival (Bydgoszcz), Łódzkie Spotkania Baletowe, Retroperspektywy (Łódź), Alkagran (Czechowice-Dziedzice), Festiwal Muzyki Organowej (Inowrocław), Międzynarodowe Spotkania Artystyczne Experyment (Zbąszyń), Musica Privata (Łódź), Musica Moderna (Akademia Muzyczna w Łodzi), a także w Ośrodku Dokumentacji Sztuki Tadeusza Kantora Cricoteka (Kraków). Współpracował z wiolonczelistą Dominikiem Połońskim, choreogra ą Pauliną Wycichowską, performerką Zorką Wollny, artystą wideo Michałem Brzezińskim, a także z zespołami: Bang on a Can All-Stars, Kwartludium, Arte dei Suonatori, Polish Cello Quartet. Zajmuje się badaniami nad muzyką rockową, prezentując je w formie wykładów (Warsztaty Muzyki Rozrywkowej - Akademia Muzyczna w Łodzi, Ogólnopolska Konferencja dla Nauczycieli Szkół Artystycznych organizowana przez CENSA oraz Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego) oraz publikacji ("Glissando", "Operomania"). W ramach działalności popularyzatorskiej prowadzi wykłady i warsztaty dla młodzieży z zakresu muzyki XX i XXI wieku. Był członkiem Jury m.in. Festiwalu Wyobraźni Muzycznej mYear (Akademia Muzyczna we Wrocławiu). Jest laureatem: Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego "850 Jahre Cottbus - Musikalische Bilder einer Stadt" (wyróżnienie, 2006), dwóch edycji konkursu BMW Crash!, organizowanego przez Stowarzyszenie Zachęta Sztuki Współczesnej w Szczecinie (wyróżnienie w 2006 oraz nagroda główna w 2007), 48. oraz 50. edycji Konkursu Młodych Kompozytorów im. Tadeusza Bairda (dwukrotnie II nagroda w 2007 oraz 2009), V Konkursu Kompozytorskiego im. Krzysztofa Komedy w Słupsku (wyróżnienie, 2007), konkursu kompozytorskiego organizowanego w ramach Festiwalu Współczesnej Muzyki Dziecięcej i Młodzieżowej "Srebrna Szybka" w Krakowie (wyróżnienie, 2009), III Międzynarodowego Konkursu Kompozytorskiego im. Grażyny Bacewicz w Łodzi (I nagroda, 2009) oraz konkursu in-OUT-side organizowanego w ramach Sound Screen Festival w Bydgoszczy (nagroda główna, 2009). W roku 2010 został laureatem statuetki Łódzkie Eureka; w roku 2014 jego Stabat Mater zostało nominowane do Wrocławskiej Nagrody Polonica Nova. W maju 2017 jego utwór brut reprezentował Polskie Radio i otrzymał najwyższą lokatę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w Palermo (nagranie prawykonania kompozycji zarejestrowane na koncercie inauguracyjnym 57. Warszawskiej Jesieni w 2014). Jest adiunktem w łódzkiej Akademii Muzycznej oraz nauczycielem przedmiotów teoretycznych w Zespole Szkół Muzycznych im. S. Moniuszki w Łodzi, a także członkiem Związku Kompozytorów Polskich oraz komisji programowej festiwalu Warszawska Jesień.
Wybrane utwory: TR13 na akordeon i taśmę (2005/14), Secession Club na saksofon altowy i taśmę (2005), Lichtspiele in der Oberkirche na akordeon i orkiestrę smyczkową (2006), Re-cykl I-IV (...a jej duszę poszarpaną...) na alt i taśmę (2007), See me na perkusistę i taśmę (2007), Glassmusic-motet na cztery instrumenty i taśmę (2007), 1540. Light na ety proste i taśmę (2007), Birds na zespół kameralny (w różnych wersjach) i taśmę (2008), Fuzz G.B. na taśmę i wideo (2008), Liście na zespół kameralny (2008), unhum na orkiestrę symfoniczną (2009), mixes na taśmę i radiomagnetofon (2009), Orgadronum na chór kameralny (2009), Song of Nature na głos żeński, rurę PCV, fortepian preparowany, bęben i komputer (2010), Płatki żółtej róży na wiolonczelę i taśmę (2010), Sceny chronofotograficzne, balet (2011), Oratorium na orkiestrę i chór mieszkańców Warszawy, koncert/performans we współpracy z Zorką Wollny i Anną Szwajgier (2011), Stabat Mater na cztery chóry mieszane i orkiestrę (2012), canto dla 16 muzyków (2012), EC 14 na cztery tuby PCV (2012), Nature Morte na 24 tuby PCV (2013), Traktion Eins na wiolonczelę solo (2013), brut na wiolonczelę i zespół (2014), Słuchodrzewisko, instalacja dźwiękowa na et, klarnet, obój, trąbkę i dwa puzony (2014), Solid na skrzypce (lub wiolonczelę) i marimbę (2014), Canzona na pięć wiolonczel (2014), Mechanofaktura na skrzypce, klarnet basowy, perkusję, fortepian (syntezator) (2015), Drzeworyty na klarnet basowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian, wiolonczelę, kontrabas i taśmę (2015), La città futurista na 16 amatorów i orkiestrę (2015), circulatio na akordeon, akordeon ćwierćtonowy i orkiestrę (2015), blokhaus C na obiekty dźwiękowe (10 wykonawców) (2015), sculpture (from the way of the cross) na cztery wiolonczele (2016), Staloocy na dwa głosy punkrockowe, akordeon ćwierćtonowy, perkusję, gitarę elektryczną, fortepian/ syntezator i komputer (2016), Chanson na głos żeński (lub instrument melodyczny) i wiolonczelę (2016), Opera o Polsce na klarnety, perkusję, gitary elektryczne, syntezator, akordeon ćwierćtonowy, skrzypce i wiolonczelę (2016), Modulor na akordeon ćwierćtonowy i cztery kontrabasy (2017).