Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

1999

Pierwszy koncert festiwalu zawiera już wydarzenie wielkiej wagi: polskie prawykonanie Sinfonii Luciana Beria z udziałem solistów zespołu Camerata Silesia i Orkiestry FN pod dyrekcją Wojciecha Michniewskiego. W zestawieniu z tą kompozycją - nawet Le Temps et l'Écume Gérarda Griseya traci swój blask nowatorstwa i nieoczekiwanej ekspresji. Spośród festiwalowych wykonań wymieńmy Mirrors Anny Zawadzkiej-Gołosz, Bramy ogrodu Szabolcsa Esztényi, Figury w oplocie Jerzego Kornowicza, Piano & String Quartet Mortona Feldmana, Koncert fortepianowy Johna Cage'a, multimedialną operę Roberta Ashleya Dust, a także debiut Ewy Podgórskiej (Constans). Wybitni wykonawcy: dyrygent Peter Eötvös, śpiewaczka (sopran) Olga Pasiecznik, Kwartet Śląski, angielska orkiestra Sinfonia 21 pod dyrekcją Martyna Brabbinsa. Festiwal zamknęło anegdotyczne wydarzenie: podczas wykonania Fresku VII - Uru Anna Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil pod koniec utworu w kościele św. Dominika "wysiadła" instalacja elektryczna. I to całkowicie. W kościele zapanowała kompletna ciemność, nie paliły się nawet światła awaryjne. Ani solista, tenor Piotr Kusiewicz, ani Chór Polskiego Radia ani Orkiestra Filharmonii Krakowskiej nie miały szans na dostrzeżenie dyrygenta - Tamasa Vetö. Pomimo tego muzycy dokończyli utwór bez wpadek i pomyłek...!

Od tego roku Kroniki dźwiękowe wydawane są na płytach kompaktowych. Przewodniczącym Komisji Repertuarowej i Dyrektorem "WJ" zostaje Tadeusz Wielecki (do 2016).