Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

1981

Koncert inauguracyjny przedstawia Poezje Kazimierza Serockiego i Concerto lugubre Tadeusza Bairda, współtwórców "Warszawskiej Jesieni", zmarłych w 1981 r. W programie ewenementalny Exodus Wojciecha Kilara, Kwartet smyczkowy Eugeniusz Knapika, Arabeska Grażyny Pstrokońskiej-Nawratil, sensacyjny Koncert klawesynowy Henryka Mikołaja Góreckiego z solistką Elżbietą Chojnacką, a także II Symfonia, zwana później - od cytatu z kolędy - Bożonarodzeniową Krzysztofa Pendereckiego. Jednak zamiast Państwowej Orkiestry Symfonicznej Gruzji z Tbilisi przyjeżdża Orkiestra Państwowego Konserwatorium Moskiewskiego: sowieccy decydenci nie znieśli dedykacji dla Mścisława Rostropowicza w komentarzu do utworu Walentina Silwestrowa, który to komentarz miał się znaleźć w programie; w kilku następnych latach nie udało się nie tylko zaprosić tego artysty do Warszawy, ale nawet umieścić jego nazwiska w kolejnych odautorskich komentarzach... Sensacją staje się występ Johna Tilbury'ego w Sonatach i Interludiach Johna Cage'a. Ensemble de l'Itinéraire z Paryża przywozi pierwsze utwory Gérarda Griseya (Périodes) i Tristana Muraila (Ethers), których wówczas jeszcze nie nazywało się spektralistami... Występują: wiolonczelista Roman Jabłoński, skrzypaczka Wanda Wiłkomirska, flecista Aurèle Nicolet, oboista Heinz Holliger, London Contemporary Dance Theatre, Kwartet Wilanowski, Kwartet Śląski, Budapeszteńska Orkiestra Symfoniczna po dyrekcją György Lehela. Efektowny debiut Pawła Buczyńskiego z Muzyką opadających liści w wykonaniu Polskiej Orkiestry Kameralnej pod batutą Jerzego Maksymiuka.