Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”

1995

Doskonałe ramy dla inauguracyjnego koncertu w wykonaniu zespołu "Camerata Silesia" i Orkiestry Sinfonia Varsovia pod batutą Eda Spanjaarda stanowiły obie Kantaty Antona Weberna, pomiędzy którymi znalazły się Gry weneckie Witolda Lutosławskiego, Wariacje Antona Weberna i Życie bez Bożego Narodzenia. Modlitwy poranne Giji Kanczelego. Przypomnienie klasyka dodekafonii i prekursora serializmu znalazło się w programie w związku z 50-leciem śmierci kompozytora. Cykl Giji Kanczelego, rodzaj etycznego i artystycznego rozrachunku kompozytora z tą częścią życia, którą przyszło mu spędzić w Związku Radzieckim, pojawił się na festiwalu w całości, choć Modlitwy dzienneModlitwy nocne oraz Modlitwy wieczorne wykonano na różnych koncertach. Mamy operę Elżbiety Sikory Wyrywacz serc, wystawioną przez Teatr Wielki, w Zamku Ujazdowskim "wieczór performances i instalacji", novum, które w następnych latach zacznie się na "WJ" pojawiać coraz odważniej. Na nowych organach Katedry św. Jana improwizuje Julian Gembalski, Ewa Pobłocka prezentuje Koncert fortepianowy Pawła Szymańskiego, Elżbieta Chojnacka - Koncert klawesynowy Michaela Nymana, zespół "de ereprijs" utwór Agmen debiutującej Marzeny Komsty, a w Teatrze na Woli wystawia się Die Befreiung des Prometheus Heinera Goebbelsa wg Heinera Müllera. Tę "WJ" kończy monumentalny koncert z ogromną Universe Symphony Charlesa Ivesa, zrekonstruowaną przez Larry'ego Austina, i kantata Johna Tavenera We Shall See Him, As He Is. Ikon of Beloved.