Krzysztof Baculewski „Kalendarium subiektywne sześćdziesięciu festiwali”
Pierwsze ćwierćwiecze "Warszawskiej Jesieni", rozpoczęte politycznie od października 1956 r., zamknęło wprowadzenie 13 grudnia 1981 r. stanu wojennego. Wprawdzie środowisko muzyczne nie poniosło o ar, ale kontakty wskutek braku łączności telefonicznej i cenzurowanej korespondencji - urwały się. Związek Kompozytorów Polskich został zawieszony czyli pozbawiony możliwości działania, niewiele też brakowało, a zostałby wiosną 1982 r. zdelegalizowany i rozwiązany, zresztą, nie brakło i wśród muzyków chętnych, którzy zaaprobowaliby takie wyjście, pojawiały się różne legalnie wydawane ulotki z podobnymi postulatami. Zarząd Związku zachował jednak i twarz, i jednomyślność: mimo politycznych nacisków "Warszawska Jesień" się nie odbyła, a władze nie zdecydowały się ani na rozwiązanie ZKP, ani na przejęcie festiwalu. W ten sposób dopiero w 1983 r. można było powrócić do tradycji. Jednak od politycznej strony program był kontrolowany o wiele dokładniej. W ten sposób musiała z niego wypaść Sinfonia votiva Andrzeja Panufnika, ciągle traktowanego przez cenzurę podejrzliwie. Wprawdzie wskutek sytuacji politycznej i wypadnięcia "Warszawskiej Jesieni" z kalendarzy imprez międzynarodowych większość wykonawców stanowić musiały siły polskie i z krajów demokracji ludowej, jednak i w tym roku udało się doprowadzić do ważkich wydarzeń, jak wykonanie Requiem Edisona Denisowa z solami: sopranowym Elżbiety Towarnickiej i tenorowym Piotra Kusiewicza (koncert inauguracyjny), opery Manekiny Zbigniewa Rudzińskiego, kompletu Sonat skrzypcowych Charlesa Ivesa (skrzypek Aureli Błaszczok i Eugeniusz Knapik jako pianista), dokończonej przez Krzysztofa Meyera opery Gracze Dymitra Szostakowicza (Wuppertaler Bühnen), koncertu Kwartetu Arditti (m.in. Tetras Iannisa Xenakisa) czy pierwszego z odkrywczych litewskich oratoriów-misteriów - Ostatnich obrzędów pogańskich Broniusa Kutavičiusa. Debiutują Lidia Zielińska (Taniec sobotni), Edward Sielicki (Agnus Dei) oraz Rafał Augustyn (II Kwartet smyczkowy z etem ad libitum).