Janda, Artur
Bas-baryton, pianista, absolwent warszawskiej Akademii Muzycznej w klasie śpiewu Anny Radziejewskiej i fortepianu Kazimierza Gierżoda. Laureat konkursów wokalnych im. F. Platówny we Wrocławiu oraz Reszków w Częstochowie. Stypendysta Prezesa Rady Ministrów, Prezydenta Miasta Częstochowy i Rządu Dolnej Austrii. Jako solista występował na większości polskich estrad filharmonicznych pod batutami znakomitych dyrygentów. Współpracuje m.in. z zespołem muzyki dawnej La Tempesta, z którym regularnie koncertuje i nagrywa. Od 2008 roku jest solistą Warszawskiej Opery Kameralnej, gdzie występuje w partiach: Orbazzana (Tankred Rossiniego), Alidora (Kopciuszek Rossiniego), Selima (Turek we Włoszech Rossiniego), Imenea (Imeneo Händla), Figara (Wesele Figara Mozarta), Masetta (Don Giovanni Mozarta), Dulcamary (Napój miłosny Donizettiego), Marszałka (Halka Wileńska Moniuszki), Azariasza (The Burning Fiery Furnace Brittena), Sewera (Polieukt Krauzego) i Profesora (Operetka Dobrzyńskiego). W roli Sewera wystąpił również w Théâtre du Capitole w Tuluzie (2011). W maju 2011 zadebiutował w Nationaltheater Mannheim rolami un Passante i un Poliziotto w premierze opery Super flumina Salvatore’a Sciarrina.
Ponadto, współpracując ze Stowarzyszeniem Dramma per Musica, wystąpił na deskach Teatru Stanisławowskiego w Warszawie w roli Pallante (Agrypina Händla) oraz Zoroastra (Orlando Händla).
Artur Janda wykonuje również partie oratoryjne, m.in. w obu pasjach, Oratorium na Boże Narodzenie i Mszy h-moll Jana Sebastiana Bacha, Theresienmesse Haydna, Requiem i Mszy koronacyjnej Mozarta, Requiem Faurégo, Te Deum Kurpińskiego i Kilara.
Jest pianistą i kierownikiem artystycznym zespołu operowego występującego na koncertach edukacyjnych Filharmonii Narodowej w Warszawie. Będąc członkiem Sekstetu Wokalnego Muzyki Współczesnej proMODERN (2012–15), otrzymał dwie nagrody Fryderyk.