Hodkinson, Juliana

Absolwentka muzykologii w King’s College Cambridge i japonistyki na Uniwersytecie w Sheffield, od czasu studiów kompozytorskich u Pera Nørgårda i Hansa Abrahamsena przez wiele lat działała w Danii. Obecnie mieszka w Berlinie. Jej twórczość obejmuje zarówno muzykę kameralną i półsceniczne obiekty dźwiękowe, jak i wielkie elektroakustyczne dzieła orkiestrowe. Stale obecne są w niej elementy wizualne i teatralne. Hodkinson jest również autorką instalacji i performansów z użyciem techniki nagraniowej, efektów dźwiękowych, sampli, głosu oraz tekstu. Często podejmuje interdyscyplinarną współpracę z innymi artystami i zespołami, jak duński SCENATET (wcześniej Ensemble 2000), australijski Aphids czy berliński Kammerensemble Neue Musik.

Otrzymywała zamówienia od berlińskiego Konzerthausu, Muzeum Sztuki Współczesnej Louisiana (Dania), Festiwalu Interfilm w Berlinie, Chamber Made Opera w Melbourne, Den Anden Opera i Operanord w Kopenhadze, Spor Festival w Aarhus, Berliner Festspiele, SWR, Orkiestry Symfonicznej w Odense, Orchestre Royal de Chambre de Mons oraz zespołów Scenatet, Zinc & Copper Works, Lydenskab czy Kammerensemble Neue Musik. Przebywała na stypendiach w Japonii (dzięki angielsko-japońskiej Fundacji Daiwa), Belgii (Pépinières Européennes pour Jeunes Artistes – wraz z Orkiestrą Symfoniczną w Odense), a w kwietniu 2014 była rezydentką na Uniwersytecie Boğaziçi w Stambule. W 2015 r. otrzymała Nagrodę im. Carla Nielsena – jedną z najważniejszych duńskich nagród artystycznych.

 

Wybrane utwory: Water like a stone na flet, klarnet, perkusję, czelestę, klawesyn, gitarę, skrzypce i wiolonczelę (1996), Earth stood hard as iron na altówkę i gitarę (1997), Machine à eau na wiolonczelę i orkiestrę smyczkową (1998), The analysis of mortality na kwartet wokalny i nożyczki (1999), What happens when na sopran, basowy flet prosty i gitarę (1999), Some reasons for hesitating na duży zespół (1999), sagte er, dachte ich na flet, klarnet, perkusję, fortepian, altówkę i wiolonczelę (1999), Why linger you trembling in your shell? na skrzypce i perkusję (1999), All the time, teatr instrumentalny na obój, klawikord, teorban, gitarę elektryczną oraz osobę zapalającą zapałki (2001), Recorder na basowy flet prosty i dwa magnetofony (2001), All that we cannot say, teatr instrumentalny na obój, wiolonczelę i dwie osoby zapalające zapałki (2001), Harriet’s song na altówkę i perkusję (2001), Amor de lohn, ścieżka dźwiękowa (2002), The recital piece na pianistę i operatora magnetofonów szpulowych, gramofonów i odtwarzaczy CD (2002), Maps, instalacja-perfomans (2002), Inapparent air and aviary na piccolo, klarnet, puzon, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2004), Befall, preludia na cztery instrumenty (2005), I greet you a thousand times na orkiestrę i wideo (2005), Ikke et hjem na baryton, gitarę i playback (2007), We’d just got back from outer space, when there was a knock at the kitchen door na dwa shengi, wielką orkiestrę i playback (2008), Scrape na wiolonczelę i płytę metalową (2009), When the wind blows na fortepian i zabawki (2009), Transformation, ścieżka dźwiękowa (2010), Fish & Fowl, album i projekt sceniczny (2010), Zeit Recht Pflicht Bedürfnis Raum Freude und Sehnsucht na klarnet kontrabasowy i elektronikę (2010), As we know na narratora, perkusję, skrzypce i wiolonczelę (2010), Play na instrumenty blaszane i elektronikę (2010), Rückspiegel: eine Hörsituation na baryton, zespół kameralny i grupy młodzieży (2011), Versprengung na głos i instrumenty do filmu Ulricha Polstera (2011), All my friends really are superheroes na waltornię i elektronikę (2011), Cozy up, ścieżka dźwiękowa (2011), The priest and the shell, utwór elektroniczny (2012), Allerleirauh, utwór elektroniczny (2012), Prompt, immediate, now / very restrained and cautious na klarnet, perkusję, altówkę, wiolonczelę i elektronikę (2013), Ten Minutes Older, utwór elektroniczny (2013), Third-Millennium Heart na trąbkę, gitarę elektryczną, fortepian zabawkowy, perkusję i elektronikę (2013), Turbulence, opera na sopran, aktora i live electronics (2013), Angel View na zespół i elektronikę (2014), Is there something you can tell us na kwartet smyczkowy (2014), Ring a Ring na fortepian i pocket piano (2014), Paperweight Arcade, performans z elektroniką (2014), Play on na instrumenty dęte blaszane z elektroniką (2015), Im gegenwärtigen Tempo na trio i elektronikę (2015), ...can modify completely/ in this case/ not that it will make any difference... na gitarę elektryczną i orkiestrę (2015), Lightness na trio perkusyjne (2015).