Jabłoński, Maciej

ur. 29 lipca 1974 w Golubiu-Dobrzyniu. W latach 1993–98 studiował kompozycję pod kierunkiem Marka Stachowskiego w Akademii Muzycznej w Krakowie, którą ukończył z wyróżnieniem. Od 1998 wykłada w tej uczelni przedmioty teoretyczne, od 2004 na stanowisku adiunkta. W 2012 uzyskał stopień doktora habilitowanego. Współpracuje z Polskim Wydawnictwem Muzycznym. Swoje umiejętności doskonalił, biorąc udział w międzynarodowych kursach: w 1997 podczas Young Composers Meeting w Apeldoorn (pod kierunkiem Rodneya Shermana, Roberta HP Platza, Louisa Andriessena), Sommerkurse für Neue und Computermusik w Stuttgarcie oraz Międzynarodowych Letnich Kursach Kompozytorskich w Radziejowicach (pod kierunkiem Petera-Michaela Hamela, Alejandra Iglesiasa Rossiego, Paula Pattersona), w 1998 podczas Buckower Sommerwerkstatt w Buckow, w 2006 w Darmstadcie (u Helmuta Lachenmanna i Georges’a Aperghisa).

Współpracował z wieloma polskimi orkiestrami, takimi jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Chór i Orkiestra Symfoniczna Filharmonii Narodowej, Polska Orkiestra Radiowa, AUKSO Orkiestra Kameralna Miasta Tychy, Orkiestra Kameralna Polskiego Radia AMADEUS, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Opery Śląskiej w Bytomiu, Orkiestra Akademii Muzycznej w Krakowie, Tarnowska Orkiestra Kameralna; z takimi dyrygentami, jak Tomasz Bugaj, Wojciech Czepiel, Agnieszka Duczmal, Michał Dworzyński, Przemysław Fiugajski, José Maria Florêncio, Marek Moś, Marcin Nałęcz-Niesiołowski, Paweł Przytocki, Tomasz Tokarczyk, Maciej Tworek, Piotr Warzecha, Antoni Wit, Sławek A. Wróblewski. Spośród zespołów kameralnych, z którymi łączyła go współpraca, należy wymienić Kwartludium, Ensemble Nordlys, Das Neue Ensemble, Lutosławski Piano Duo. Pracował też z Pawłem Cieślakiem, Anną Pehlken, Bartoszem Gaudynem, Udo Grimmem, Janem Kalinowskim, Gajuszem Kęską, Michałem Knotem, Barbarą Krzekotowską, Jarosławem Malanowiczem, Christine Michaelą Pryn, Andrzejem Rzymkowskim, Marianem Sobulą, Piotrem T. Szczepanikiem i Markiem Szlezerem.

Jego utwory wykonywane były w Polsce (m.in. w ramach Dni Kompozytorów Krakowskich, Festiwalu Prawykonań w Katowicach, festiwalu Musica Polonica Nova i Warszawskiej Jesieni) oraz w Niemczech, Austrii, Danii, Szwecji i na Słowacji. Maciej Jabłoński jest laureatem kilku konkursów kompozytorskich: w 1995 otrzymał wyróżnienie za Psalm 138 na sopran i orkiestrę smyczkową (1994), w 1996 – II nagrodę (pierwszej nie przyznano) za Psalm 23 na sopran i orkiestrę smyczkową (1995) w Konkursie Kompozytorskim im. Adama Didura w Sanoku, w 1997 – III nagrodę za Zaczarowany ogród na orkiestrę (1997) w Konkursie im. Ryszarda Bukowskiego, w 2009 – Grand Prix za Logorheę na komputer (2008) w konkursie kompozytorskim zorganizowanym przy festiwalu Sound Screen w Bydgoszczy. Zajmuje się również propagowaniem muzyki wśród dzieci i młodzieży (prowadzenie audycji w szkołach). Aktywnie działa na niwie publicystyki, współpracując m.in. z „Ruchem Muzycznym” i „Glissandem” (relacje, recenzje, eseistyka). Jest współautorem „Przewodnika po muzyce koncertowej” (PWM 2003/04). W 2009 skomponował ścieżkę dźwiękową do niemego filmu polskiego Biały ślad (1932).

 

Wybrane utwory (od 2012): V2 na flet, klarnet basowy, marimbę, wibrafon, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2012), The Broken Cage na flet, klarnet basowy, marimbę, wibrafon, skrzypce, wiolonczelę, fortepian i warstwę elektroakustyczną (2013), Theta na róg solo i warstwę elektroakustyczną (2013), VI Symfonia „Oneirophrenia” na orkiestrę i warstwę elektroakustyczną (2014), Tao. Concerto da camera No. 2 na saksofon solo i zespół kameralny (2014), Półcienie i kontury (IV Concerto grosso) na kontrabas, gitarę i orkiestrę smyczkową (2015), Kryształ i szkło na dwie gitary (2015), IU na saksofon i fortepian (2016), Mecz na dwie grupy młodzieży, orkiestrę smyczkową, wideo i warstwę elektroakustyczną (2016), Night in Bedroom na klarnet (2016).