Rasmussen, Henrik Ehland

ur. 1961, duński kompozytor, twórca partytur z notacją mieszaną. W latach 1983−88 studiował muzykoterapię na Uniwersytecie w Aalborgu. Równolegle pobierał lekcje fortepianu u Birgit Gürtler na tamtejszej Akademii Muzycznej Jutlandii Północnej. Jego praca dyplomowa dotyczyła m.in. roli dotyku w wytwarzaniu dźwięku. W roku 2003 uzyskał magisterium w dziedzinie muzykoterapii.

Działalność eksperymentalną związaną z improwizacją i kompozycją Rasmussen rozpoczął w okresie studiów (od 1990 r. grał w Intuitive Music Group). Źródłem inspiracji dla jego własnej twórczości były różnorodne formy eksperymentów z dźwiękiem, działalność sceniczna, nauczanie, praktyka terapeutyczna oraz gra na fortepianie, m.in. w duecie z pianistą jazzowym Nielsem Balle’em. Występował nadto z Carlem BergstrømemNielsenem, Yu Wakao, Lucą Mitim i Maurem Orsellim. Wraz z Intuitive Music Group został zaproszony na Festiwal Sztuk Intuitywnych „Fortalicje” w Zamościu (2002), gdzie jego utwór So Much to Hear zyskał duże uznanie polskiej publiczności. Od 2000 r. współorganizuje Duńską Konferencję Muzyki Intuitywnej, coroczne spotkanie kompozytorów, improwizatorów i in. artystów.

Głównym impulsem dla jego kompozycji jest moment kreacji wykonawczej i rodząca się wówczas wzajemna interakcja między muzykami, ale także kolory, doświadczenia i zdarzenia – gdyż każde zdarzenie jest potencjalnie dźwiękiem muzycznym.

Jako improwizator w 1997 r. wziął udział w nagraniu płyty z Duńskiej Konferencji Muzyki Intuitywnej – wraz z Kumi Wakao, Johanem Toftem, Clausem Bechem-Nielsenem, René Mogensenem, Nisimą Marie Munk-Madsen, Gerhardem Pischingerem, Ivanem Vinczem, Robertem Cole’em Rizzim, Helene Jerg, Carlem Bergstrømem-Nielsenem i Frankiem Hieslerem. Uczestniczył także w nagraniach z kolejnych konferencji (1998, 2000 i 2001).

Jego utwór Sound Particles został wydany na rosyjskiej płycie Sound Scapes. Denmark’s Intuitive Music Conference 2001 w 14-minutowej wersji z udziałem Carla Bergstrøma-Nielsena, Henrika Rasmussena, Franka Hieslera, Ge-Suk Yeo, Blaise’a Siwuli, Henriette Errebo oraz Romana Stolyara.

W 2004 r. Intuitive Records wydało płytę Improvised Varieties z szerokim wyborem utworów Rasmussena. Kilka z jego kompozycji zamieszczonych zostało w prestiżowej publikacji Notations 21 (2009). Wytwórnia DUX nagrała Graphic Scores: Particles of the Space and Path Routes (2013) z udziałem zespołu Kwartludium i Scannera (Robina Rimbauda).

 

Wybrane utwory (od 2000): Columns na bęben oceaniczny i instrument ad libitum (2000), Take Off Fantasy na fortepian, róg, akordeon i flet (2000), Overtones and Dialogues na fortepian (2001), Infinite Detours Through a Flower na flet, flet prosty, wiolonczelę, fortepian i sopran (2001), Dreamdance na fortepian (2001), So much to hear na głosy i instrument ad libitum (2002), Rondo Travelling na wiolonczelę i fortepian (2002), IMPROVISATION041113 (2004), Reflection over a Landscape of Neutral Sterility na fortepian (2005), Eating Session na klarnet basowy (2008), Listening Perspectives na zespół ad libitum (2008), Densities and Diffusion na zespół ad libitum (2008), Geophysical Laws and Friction na zespół ad libitum (2008), The Sea Surface na zespół ad libitum (2008), The Opera of the Insects na zespół ad libitum (2008), A Clearing in the Wood na zespół ad libitum (2008), Exchanges na zespół ad libitum (2008), City and Countryside na zespół ad libitum (2008), The Right Moment for an Idea na klarnet basowy (2008), Flights na zespół ad libitum (2009), Travel Routes na zespół ad libitum (2009), The Diversity of Jazz na klarnet basowy (2009), Path Routes na zespół ad libitum (2009), 17 Elements na zespół ad libitum (2009), The Power of the Wind na głos, fortepian, flet, altówkę, róg ad libitum (2009), Exploration of Inner Movements na dwa fortepiany (2009), Be a Soloist During Various Circumstances na zespół ad libitum (2009), Sound Weawing (2009), Entrances na zespół ad libitum (2009), The Right Note na zespół ad libitum (2009), Jump from Stone to Stone na zespół ad libitum (2009), Stones Are Stones na zespół ad libitum (2009), From a Cloud na zespół ad libitum (2009), Mirage na fortepian i zespół ad libitum (2009), Socializing Echo głównie na instrumenty dęte drewniane (2009), Fog na dwa fortepiany i czterech pianistów (2009), Move na fortepian na cztery ręce (2009), Mette Stig Nielsen og Henrik E. Rasmussen (2009–10), Three Individual Notes (2010), The Meeting Point of the Figures (2010), Staticscape (2010), The Nature of the Notes 1 (2010), The Nature of the Notes 2 (2010), You – and the Others na zespół ad libitum (2010), The Ministry of Employment na zespół ad libitum (2010), Phenomenons in Space na zespół ad libitum (2010), The Steps of the King na zespół ad libitum (2010), Many Directions of the Notes na zespół ad libitum (2010), The Path of a Singer na głos i zespół ad libitum (2010), Meddlings (Gamepiece) na czterech muzyków ad libitum i publiczność (2013), From Pressure to Ease na klarnet basowy (2013), Hard Considerations Through Compression na klarnet basowy (2014), Anywhere na chór ad libitum (2015), Figure Play na zespół ad libitum (2016).