Briones, Alejandro Franco

ur. 1987, meksykański kompozytor eksperymentalny. W swej twórczości poszukuje alternatywnych sposobów budowania i odbierania muzyki, kładzie nacisk na wielokierunkowy przepływ informacji pomiędzy kompozytorem, partyturą, muzykami i publicznością. Stara się uwidocznić w akcie słuchania wzajemne oddziaływanie słyszalnych i bezdźwięcznych jakości rzeczywistości muzycznej.

Jego kompozycje powstawały na zamówienie m.in. festiwali Volta, /*VIVO*/, WhiteNoise.Fest oraz Odiuresión. Wykonywali je znakomici artyści: Alexander Bruck, Natalia Pérez, Carlos Maldonado, Remi Alvarez, CEPROMUSIC, Maria Lipkau, Dagna Sadkowska, kwartety Kwartludium i DZiK. Utwory Brionesa zabrzmiały m.in. w Dreźnie – w ramach serii koncertów Enclaves Sitiados, Sztokholmie – na koncercie Lamour Goes South zorganizowanym przez Lamour Project, w Mannheimie, gdzie artysta zaprezentował audiowizualną instalację w ramach BSeite Jetztkultur. W czerwcu 2015 roku utworem wykonanym w Filharmonii Świętokrzyskiej kompozytor zakończył współrezydenturę z zespołem Kwartludium. W czasie wizyty w Warszawie dał pokaz kodowania na żywo i zaprezentował utwór na kwartet smyczkowy w wykonaniu kwartetu DZiK.

W 2013 roku wraz z Thomasem Sánchezem Lengelingiem zrealizował instalację audiowizualną Resortes. Utwór ten został zamówiony przez Festiwal MUTEK w Meksyku. W tym samym roku otrzymał I nagrodę w konkursie Sony Forward. Utwór Enthalpy: Entropy (z udziałem Agnieszki Bronowskiej) wykonano na festiwalu Live Performers Meeting (LPM) w Eindhoven (2014). Podczas pobytu w Europie kompozytor współpracował także z Agnieszką Bronowską nad projektem audiowizualnej instalacji z wykorzystaniem dźwiękowych reprezentacji struktur białkowych i dynamiki z syntezą dźwięku. Oba utwory zostały nagrodzone grantem holenderskiej Fundacji Księcia Clausa. Oprócz działalności kompozytorskiej Briones jest także kuratorem i organizatorem wydarzeń artystycznych, m.in. comiesięcznego programu skierowanego do młodych artystów w Jardín Sonoro w Fonotece Narodowej Meksyku (Narodowe Archiwum Dźwiękowe). Wspólnie z innymi młodymi kompozytorami założył grupę WhiteNoise, której celem jest organizowanie festiwali muzyki współczesnej i eksperymentalnej. Grupa zainicjowała dotychczas festiwal Escuela Superior de Música (Meksyk, maj 2012), którego druga edycja odbyła się w kilku salach koncertowych Meksyku i Guanajuato (Narodowe Archiwum Dźwiękowe, Huerto Roma Verde, Cabaret Voltaire, Państwowa Akademia Muzyczna).

Jedna z najnowszych partytur Brionesa została wykonana w ramach panelu naukowego kwartetu Arditti podczas XI Międzynarodowego Festiwalu Nowej Muzyki w Monterrey w listopadzie 2014 roku oraz przez kwartet DZiK pod kier. Dagny Sadkowskiej w Warszawie w lipcu 2015 roku.

W 2015 roku Briones zaprezentował utwór multimedialny na Kontakte Art Festival w Akademii Sztuk w Berlinie, a instalację dźwiękową powstałą dla centrum Casa del Lago w Meksyku wykonano jako część projektu Francisca Rivasa. Wkrótce wydana zostanie przygotowana z jego udziałem książka Cuando la orquesta desafina: prácticas experimentales alrededor del sonido en México: 1994−2015 oraz podręcznik muzyki dla szkół średnich (we współpracy z Rumim Bretónem).

 

Wybrane utwory: Resortes, audiowizualna instalacja interaktywna (z Thomasem Sánchezem Lengelingiem, 2013), Enthalpy: Entropy, instalacja audiowizualna (z Agnieszką Bronowską, 2014), Arrasado por la oscuridad, instalacja multimedialna (2014), Crepitarse en el sin-fondo del tiempo, kwartet smyczkowy (2014), Improv(1)@ DZIK [Vln,SC], sesja improwizacyjna (z Dagną Sadkowską, 2015), Díptico: Acabar por olvidarlo todo na harfę i elektronikę (2015), Is there anything outside my homes inside? na klarnet (2016).