Bergstrøm–Nielsen, Carl

ur. 1951 w Kopenhadze, w roku 1970 rozpoczął studia muzyczne na tamtejszym uniwersytecie. Rok później zaczął działać w Grupie Muzyki Alternatywnej – jej członkowie zajmowali się komponowaniem, wykonywaniem kompozycji członków grupy, improwizacją, wydawaniem pisma oraz organizacją koncertów. W latach 1983–2014 był na Uniwersytecie w Aalborgu wykładowcą-asystentem w zakresie terapii muzycznej, odpowiedzialnym również za nauczanie i egzaminowanie w rozwijanej przez siebie dziedzinie muzyki intuicyjnej i notacji graficznej. W centrum jego zainteresowań leży rozwijanie sposobów notacji, które zostawiają przestrzeń dla kreatywności muzyków. W jego utworach odnajdujemy złożone, zmieniające się stopniowo wzory dźwiękowe.

Grał na fortepianie, organach, waltorni i rozmaitych małych instrumentach m.in. w Grupie Muzyki Intuicyjnej (1975–), ABFA z Johnem Tchicaiem i Janem Kaspersenem (1978–79) i w Intuitive Music Group (1990–) oraz z takimi artystami, jak Frode Andersen, Lotte Anker, Peter Friis Nielsen, Hasse Poulsen, Morten Carlsen, Peter Ole Jørgensen, Kresten Osgood, Steve Beresford, Rhodri Davies, Mark Sanders, Heiner Metzger, Blaise Siwula, Mauro Orselli, Luca Miti, Nina Polaschegg, Ge-Suk Yeo, Günter Heinz, Hans Fjellestad, Stephen Nachmanovitch, Kumi i Yu Wakao, Hideo Ikegami, Haruhiko Okabe, Camilla Barrat-Due. Jako kompozytor współpracował z takimi artystami i zespołami, jak Baird Contemporary Ensemble w Nowym Jorku (z Yvarem Mikashoffem i Janem Williamsem), Karl-Erik Welin, Edges (z Davidem Ryanem, w Wielkiej Brytanii), Vestjysk Kammerensemble (Dania), IST (m.in. Mark Wastell, Rhodri Davies, Simon H. Fell – Wielka Brytania), MW2 (Polska), Septima Practica (Argentyna), Skræp (Dania), GRIPI (Francja), Kwartludium (Polska), Moscow Contemporary Ensemble (Rosja), Makoto Nomura (Japonia) i wieloma innymi. Jest autorem audycji radiowych i publikacji, zajmuje się również pracą organizacyjną. W latach 1984–2014 był praktykującym terapeutą muzycznym. Prowadził kursy muzyki intuicyjnej w Duńskim Towarzystwie Terapii Muzycznej (1985), w Musikhögskolan w Sztokholmie (1989), Musica Artes Växlö w Szwecji (1990), Akademii Muzycznej w Krakowie (1994), Konserwatorium w Funen (Dania, 1994 i 2001), na Festiwalu Muzyki Kreatywnej Kawamotocho (Japonia, 1999), w Państwowym Konserwatorium w Nowosybirsku (2003), Duńskim Królewskim Konserwatorium Muzycznym (2012), Konserwatorium w Birmingham (2014), w Stowarzyszeniu Kompozytorów Szwedzkich (2015), Konserwatorium Muzyki Rytmicznej (Dania, 2015). Otrzymał wiele zamówień i nagród. Jego kompozycje są wydawane przez Towarzystwo Publikacji Muzyki Duńskiej. W roku 2015 był egzaminatorem podyplomowych studiów kompozytorskich w Duńskiej Królewskiej Akademii Muzycznej. Jest członkiem Stowarzyszenia Kompozytorów Duńskich, brał udział w London Musicians’ Collective. Jego utwory wykonywano w 22 krajach.

 

Wybrane utwory: Quadrivium na fortepian (1972), Pięć utworów na organy (1973), Sonata na kwartet rogów (1973–74), Mimesis I na kwintet dęty (1974), Fagottismer na trzy fagoty (1977), Hverdagsfanfarer na cztery rogi (1977−78), Dance of the Random Digits na cztery saksofony (1979), Postkort-kompositioner na zespół ad libitum (1980), Lydlankort na zespół ad libitum (1982), Lydrummet na duży zespół ad libitum (1982), Når de magthavende arresterer en søjle na głos solo ad libitum (1987), Tekstmusik na zespół ad libitum (1991), Pauser na zespół ad libitum (1992), Grafiske modeller na zespół ad libitum (1992), Fortid og nutid na zespół ad libitum (1993), MO, FOL 115 verso – 117 recto revisited na cztery instrumenty melodyczne ad libitum (1993), Cut It, Sark! na akordeony (1995), Hommage à l’espace na organy (1997), Individualistisk lotteri na 10–100 muzyków ad libitum (1999), From the Danish Seasons, improwizacja ad libitum (1999), Frameworks na zespół ad libitum (2002), Bad Bathroom na klarnet (2016).