(Πτερόπέτρος)
Tytuł utworu wywodzi się z dwóch greckich słów πτερόν – pióro i πέτρος – kamień. Słowa te mają w sposób alegoryczny określić typ brzmienia i charakter faktury kompozycji. Z jednej strony mamy ptasie pióro – symbol czegoś lekkiego, zwiewnego, charakteryzującego się poszarpanym, postrzępionym kształtem, a z drugiej strony pojawia się jego przeciwieństwo: kamień – coś ciężkiego, występującego w różnych kształtach, o różnych powierzchniach, zarówno szorstkich, chropowatych, jak i gładkich, o równych krawędziach.
Utwór ten ma na celu oddanie tytułowych cech: nieregularny, pokrzywiony, porozrywany, postrzępiony, potargany, strzępiasty, szorstki. Zawarta w tytule antynomia kształtuje przebieg formalny kompozycji, który oscyluje pomiędzy lekkością i delikatnością a ciężkością i masywnością.
Paweł Hendrich