Powrót do:   Kompozytorzy
Jurgutis, Vytautas V.

ur. w 1976, ukończył studia kompozycji pod kierunkiem Osvaldasa Balakauskasa w Litewskiej Akademii Muzyki i Teatru (2000). W roku 1996 został uhonorowany nagrodą TYLA, przyznawaną za najlepszy utwór roku napisany przez młodego litewskiego kompozytora. W latach 1997–99 był głównym organizatorem Dni Muzyki Kameralnej Młodych Kompozytorów w Druskiennikach. W 1998 na Bałtyckim Biennale ArtGenda w Sztokholmie przedstawił multimedialny utwór Spectrum RTM. W tym samym roku uczestniczył w Wakacyjnych Kursach Nowej Muzyki w Darmstadcie. Brał również udział w Międzynarodowej Letniej Akademii Praga–Wiedeń–Budapeszt (1999) i w I Biennale Młodych Artystów w Turynie (2000). Otrzymał nagrody Związku Kompozytorów Litewskich: w 2001 nagrodę dla młodego kompozytora, w 2005 nagrodę za najlepszą kompozycję elektroakustyczną, w 2006 za najlepszy utwór sceniczny (multimedialny Time Line). W roku 2006 jego Terra tecta na wiolonczelę i elektronikę uzyskała rekomendację w kategorii utworów młodych kompozytorów na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorskiej w Paryżu.
W 2002 Jurgutis był rezydentem w Visby International Centre for Composers i pracował w studiu Alpha w Szwecji, a w kolejnym roku szwedzka wytwórnia Caprice wydała CD z jego elektroniczną kompozycją Sound Masks. Również w 2003 Jurgutis wziął udział w festiwalu MaerzMusik w Berlinie, w 2004 w Turning Sounds 2 w Warszawie i Warszawskiej Jesieni oraz w Klangspuren w Tyrolu. W latach 2004–09 był dyrektorem festiwalu Jauna Muzika, od 2008 uczestniczy w działaniach kolektywu DIISSC Orchestra. Muzyka Vytautasa V. Jurgutisa jest amalgamatem stylów, co on sam określa jako „nieustającą integrację zjawisk archaicznych i nowych”. Jego dążenie do porozumienia z publicznością prowadzi go do włączania elementów pop, zwłaszcza współczesnej muzyki tanecznej (G.A.L. House), oraz wykorzystywania możliwości multimedialnych. Jest żywo zainteresowany zaawansowanymi technikami muzycznego programowania, stworzył wiele wyrafinowanych kompozycji elektronicznych, które należą do ważniejszych dokonań litewskiej sceny muzyki elektroakustycznej.

Ważniejsze utwory: Papyrus from the Book of Dead na sopran, flet i dwa fortepiany preparowane (1995), Sticky Rhodes na komputer (1997), Present and Absent Messiah’s Face na chór (1997), Expansia na komputer (1997), The Future Sacros na chór, zespół i taśmę (1998), Semjase na orkiestrę smyczkową (1998), Spectrum RTM na komputer i wideo (1998), Zoom na klawesyn i kwintet smyczkowy (1999), Ci na orkiestrę (2000), Sound Masks na komputer (2001), Telogenos na zespół (2002), Telomeros na komputer i wideo (2002), Elipses na kwartet smyczkowy (2003), Terra tecta na wiolonczelę i taśmę (2004), Time Line na komputer i wideo (2006), Zoo-Zoom na komputer, wideo i żywe zwierzęta (2007), Cn Gx iW eQ na komputer (2009), Vilnius Metro na komputer (2010), Metroscan na komputer i wideo (2011), Hifi na komputer (2011).

Loading...