Powrót do:   Kompozytorzy
Chen, Yi

ur. w 1953 w Guangzhou w Chinach. Jest profesorem w Konserwatorium Muzyki i Tańca Uniwersytetu Stanu Missouri w Kansas City i laureatką Ives Living Award, przyznawanej przez American Academy of Arts and Letters. W swej muzyce Chen Yi łączy tradycje chińskie i zachodnie, przekraczając kulturowe i muzyczne granice. Jej muzyka jest znana szerokim kręgom odbiorców i inspiruje ludzi wychowanych w rozmaitych kulturach. Chen Yi uzyskała dyplomy z kompozycji w Centralnym Konserwatorium w Pekinie i w Columbia University w Nowym Jorku. Jej nauczycielami kompozycji byli Wu Zuqiang, Chou Wen-chung i Mario Davidovsky. Od roku 2005 jest członkinią American Academy of Arts and Sciences.
Yi Chen pisała utwory na zamówienie takich artystów i instytucji, jak Yehudi Menuhin, Yo-Yo Ma, Evelyn Glennie, Cleveland Orchestra, BBC Symphony Orchestra, Seattle SO, Pacific SO, Singapore SO, Brooklyn Philharmonic, New York Philharmonic, Los Angeles Philharmonic, Sächsische Staatskapelle Dresden, St. Paul Chamber Orchestra, Rascher Sax Quartet & Stuttgart Chamber Orchestra i Orchestra of St. Luke’s. Wydawcą jej utworów jest Theodore Presser Company, nagrania jej muzyki publikowały m.in. wytwórnie Bis, New Albion, CRI, Teldec, Telarc, Albany, New World, Naxos, Quartz, Delos, Angel, Bridge, Nimbus, KIC i China Record Co. Chen Yi jest pierwszą w Chinach kobietą, która uzyskała dyplom z kompozycji (w roku 1986). Wtedy też w Pekinie odbył się koncert jej utworów na orkiestrę w wykonaniu Centralnej Filharmonii Chińskiej. Jest również pierwszą kobietą, która w Stanach Zjednoczonych dała multimedialny koncert orkiestrowy – było to w roku 1996, w czasie jej trzyletniej rezydencji w Women’s Philharmonic and Chanticleer, w programie Meet The Composer. Jej dwa monograficzne koncerty muzyki orkiestrowej w wykonaniu Narodowej Chińskiej Orkiestry Symfonicznej i Chóru odbyły się w latach 2001 i 2008. Prowadzi wykłady w Chińskim Centralnym Konserwatorium (od roku 2006) i w Konserwatorium w Tianjin (od roku 2012).

Ważniejsze utwory: Three Poems from the Song Dynasty na chór (1985), Symfonia nr 1 (1986), Uwertura na orkiestrę chińskich instrumentów (1989), Uwertura nr 2 na orkiestrę chińskich instrumentów (1990), Suita na zespół tradycyjnych instrumentów chińskich (1991), Koncert fortepianowy (1992), Sparkle na zespół (1992), Symfonia nr 2 (1993), Linear na orkiestrę (1994), Tang Poems Cantata na chór i orkiestrę kameralną (1995), Chinese Myths Cantata na chór i orkiestrę (1996), Fiddle Suite na huqin i orkiestrę (1997), Golden Flute na flet i orkiestrę (1997), Eleanor’s Gift na wiolonczelę i orkiestrę (1998), Momentum na orkiestrę (1998), Koncert na perkusję (1998), Sound of the Five na wiolonczelę i kwartet smyczkowy (1998), Chinese Folk Dance Suite na orkiestrę (2001), Ba Yin na kwartet saksofonów i orkiestrę smyczkową (2001), Chinese Fables na erhu, pipę, wiolonczelę i perkusję (2002), At the Kansas City Chinese New Year Concert na kwartet smyczkowy (2002), ...Like a Raging Fire... na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2002), Ballad, Dance and Fantasy na orkiestrę (2003), Caramoor’s Summer na orkiestrę (2003), Ancient Chinese Dances na klarnet i fortepian (2004), Happy Rain in Spring Night na flet, klarnet, skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2004), Suita na wiolonczelę i kameralny zespół dęty (2004), Symfonia nr 3 (2004), Ancient Dances na pipę i perkusję (2005), Si Ji (Four Seasons) na orkiestrę (2005), Spring in Dresden na skrzypce i orkiestrę (2005), Tibetan Tunes na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2006), Ancient Beauty na dizi (+xun), erhu, pipę, guzheng i orkiestrę smyczkową (2006), China West Suite na dwa fortepiany (2007), Suite from China West na orkiestrę instrumentów dętych (2007), Tunes from my Home na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (2007/2008), Ancient Chinese Beauty na flet prosty i orkiestrę smyczkową (2008), Concerto for Reeds na obój, sheng i orkiestrę kameralną (2008), From the Path of Beauty na chór i kwartet smyczkowy (2008), Rhyme of Fire / Olympic Fire na orkiestrę (2008), Septet na erhu, pipę, perkusję i kwartet saksofonowy (2008), Kwintet nr 3 na instrumenty dęte drewniane (2008), Symfonia „Humen 1839” na orkiestrę (2009), Preludium i fuga na orkiestrę (2009), Dragon Rhyme na orkiestrę (2010), Wind na zespół instrumentów dętych (2010), Soulful and the Perpetual na saksofon i fortepian (2012), Suita na altówkę i kameralny zespół dęty (2013), Not Alone na kwartet saksofonowy (2014).

Loading...