Powrót do:   Wykonawcy
Wu Wei

ur. w 1970 w chińskiej prowincji Dziang-su, studiował grę na chińskiej harmonijce ustnej szeng w konserwatorium w Szanghaju. Był solistą w specjalizującej się w grze na tradycyjnych instrumentach chińskich Orkiestrze Szanghajskiej. Odkąd w 1995 otrzymał stypendium DAAD na studia w Wyższej Szkole Muzycznej im. Hannsa Eislera, mieszka w Berlinie. Obok wielu nagród na krajowych i międzynarodowych konkursach tradycyjnej muzyki chińskiej dwukrotnie otrzymał nagrodę na konkursie Musica Vitale w Niemczech (1996, 2002), w 2004 zaś niemiecką nagrodę folkową Global Root. W roku 2011 został uhonorowany Herald Angels Award przyznaną przez Edinburgh International Festival for Composition za wykonanie Su-Concerto for Sheng Unsuk Chin z orkiestrą Filharmonii w Seulu pod dyrekcją Myung-Whun Chunga.

Gra na nowoczesnym szeng dyskantowym, złożonym z 37 piszczałek, zarówno klasyczną muzykę chińską, jak i nową, improwizowaną i z wpływami jazzu. Chętnie współpracuje z twórcami z wielu dziedzin, związanych z teatrem muzycznym, operą, tańcem współczesnym i malarstwem, czerpiąc z tych kontaktów inspirację do własnej pracy twórczej.

Od 1993 Wu Wei występował jako solista z wieloma zespołami i orkiestrami; należą do nich m.in. Orkiestra Filharmoników Berlińskich z Kentem Nagano, Albany Symphony Orchestra

(w Stanach Zjednoczonych) pod dyrekcją Davida Alana Millera, Flandryjska Orkiestra Symfoniczna, Orkiestra Filharmoniczna Radia Francuskiego, Orkiestra Filharmonii w Seulu, BBC Symphony Orchestra, orkiestry Brandenburgii, w Monachium, Lubece, Tajpej, Tokio, Metropole Orchestra Holland (z którą wykonał pierwszy koncert na szeng i orkiestrę jazzową), Ensemble Modern, holenderski Atlas Ensemble i Nieuw Ensemble of Amsterdam, drezdeński Ensemble Musica Viva oraz musica temporale, berliński KNM, Ensemble On_line z Wiednia, Luxembourg Sinfonietta, Cross Sound Sinfonietta (Stany Zjednoczone), Orchestra Utopica z Portugalii.

Koncertował w prestiżowych salach, takich jak Filharmonia Berlińska, Gewandhaus w Lipsku, Muziekgebouw i Concertgebouw w Amsterdamie i Brugii, w Królewskim Konserwatorium w Brukseli, a także na San Francisco Art Festival, Berliner Festspiele, Münchener Biennale, Donaueschinger Musiktage, festiwalu Musica Viva (Monachium), Holland Festival, Festival les Musiques Marseille, Dresdner Tage der Zeitgenössischen Musik, Biennale Monachijskim, Edinburgh International Festival oraz Warszawskiej Jesieni.

Od 1998 wziął udział w ponad dwustu prawykonaniach muzyki współczesnej, od Johna Cage'a po takich kompozytorów, jak Toshio Hosokawa, Enjott Schneider, Jörg Widmann, Tan Dun, Guo Wenjing, Guus Janssen i Ruo Huang, Unsuk Chin, Jukka Tiensuu.

Jako twórca muzyki na szeng otrzymał zamówienia od Fondation Royaument (2004), niemieckiej Sächsischen Culture Foundation (2003, 2005, 2006), Musica Viva w Monachium (2005), Slought Foundation Chicago (2006), Théâtre Malakoff w Paryżu (2007), Fundacji Hansa w Hamburgu (2009), Fundacji Civitella Ranieri w Nowym Jorku (2010).