Art of Metal I należy do trzyczęściowego cyklu powstałego z myślą o metalowym klarnecie kontrabasowym. Cykl ten stanowi efekt bliskiej współpracy z Alainem Billardem, klarnecistą i solistą Ensemble intercontemporain. Art of Metal I stanowi konfrontację klarnetu z zespołem siedemnastu instrumentów. Drugim utworem w cyklu jest Art of Metal II, który łączy partię klarnetu kontrabasowego z live electronics. Natomiast w Art of Metal III pojawiają się wszystkie wymienione partie: solowa, siedemnastu instrumentów oraz elektroniki.
Ideową osią cyklu jest metaforyczne ujęcie tego, z czym kojarzy się metal, będący często synonimem siły, potęgi, masywności, energii, blasku, połysku... Sam instrument użyty w utworze jest całkowicie metalowy; manufaktura Henri Selmer zaprojektowała nawet specjalny ustnik, wykonany z metalu zamiast zwyczajowego ebonitu.
Obok badania potężnych metalicznych brzmień drugim założeniem utworu jest emisja dźwięku przez muzyka do wnętrza klarnetu oraz innych instrumentów dętych wchodzących w skład zespołu. Owa dźwiękowa mieszanka czy hybrydyzacja wywołuje zakłócenia akustyczne i w znaczący sposób zmienia brzmienie instrumentu. Dźwięki partii wokalnej są śpiewane lub wykrzykiwane. Te krzyki, emitowane jednocześnie z dźwiękami rozszczepionymi, potęgują zniekształcenie i nasycenie dźwięku, brzmienia zdają się rozsadzać, wybuchać, nabierają nowej, gwałtownej energii. Użyte techniki wykonawcze wymagają od muzyków ścisłej kontroli i silnego zaangażowania fizycznego w emisję dźwięku, co w sposób oczywisty wpływa na percepcję muzycznego dyskursu.