Powrót do:   Kompozytorzy
Panisello Fabián

dyrygent i kompozytor, urodził się w 1963 w Buenos Aires. Studiował w Mozarteum w Salzburgu u Francisca Kröpfla i Bogusława Schaeffera (dyplom z wyróżnieniem, 1993). Następnie kształcił się u Elliotta Cartera, Franca Donatoniego, Briana Ferneyhough, Luisa de Pablo, Petera Eötvösa i Jormy Panuli.

Jego utwory wykonują najsłynniejsi współcześni artyści: Pierre Boulez, Peter Eötvös, Arditti Quartet, Susana Mälkki, Dimitri Vassilakis, Marco Blaauw i Leigh Melrose oraz orkiestry, m.in. SWR, Orkiestra Symfoniczna w Detroit, Orchestre Chambre Nouvelle Europe, orkiestra salzburskiego Mozarteum. Jest laureatem nagrody Mozarts Erben Miasta Salzburg oraz Nagrody im. Rodolfa Halfftera (2004, za Cuadernos para orquesta). W 2005 wytwórnia Col Legno wydała płytę monograficzną z jego muzyką. Początki kariery dyrygenckiej Panisella związane są z osobą Petera Eötvösa. Ważnym momentem była współpraca z Lucianem Berio i Karlheinzem Stockhausenem w charakterze drugiego dyrygenta i korepetytora orkiestr WDR w Kolonii i Deutsche Symphonie Berlin przy prawykonaniach Hoch-Zeiten i Mixtur 2003. Jako kompozytor i dyrygent uczestniczy w najważniejszych międzynarodowych forach i festiwalach poświęconych muzyce współczesnej: Donaueschingen Musiktage, Biennale w Wenecji, Klangspuren, Warszawska Jesień, Présences, Musica w Strasburgu, Ars Musica, Ultraschall, Aspekte, Manca i Mondavi Center (Kalifornia) oraz festiwalach organizowanych w Japonii oraz Ameryce Północnej i Południowej. Jako dyrygent gościnny współpracuje z Ensemble Modern, Ensemble Orchestral Contemporain, Musiques Nouvelles, Meitar Ensemble i Israel Contemporary Players z Tel Awiwu.

Jest ważną, niezwykle aktywną postacią hiszpańskiego życia muzycznego, dyrektorem Escuela Superior de Música Reina Sofía w Madrycie oraz Instituto Internacional de Música de Cámara de Madrid. Współtworzy grupę Música Presente, która zrzesza wybitnych kompozytorów i wirtuozów działających na rzecz promocji i recepcji muzyki współczesnej; w jej założenia programowe wpisują się m.in. cykle koncertów Plural Ensemble. Jako założyciel i dyrygent tego programu Fabián Panisello ma znaczne zasługi w prezentacji współczesnej muzyki hiszpańskiej na wielu estradach świata – w Niemczech, we Francji, w Izraelu, Japonii, Chile i Argentynie. Jest członkiem Argentyńskiej Akademii Sztuk Pięknych. Jego kompozycje publikuje frankfurcka oficyna Peters.

 

Ważniejsze utwory (od 1990): geim, Séance na kwartet smyczkowy (1990–91), A Game with Shifting Mirrors na fortepian i orkiestrę (1990–91), El camino del valle del lobo na skrzypce solo (1990, nowa wersja 1991), Concertino na mezzosopran, dwóch narratorów i zespół instrumentalny (nowa wersja 1990), Poems by Hugo Mujica na sopran, kontralt, tenor i trio smyczkowe (1992), Presencias transparentes na zespół instrumentalny (1991, nowa wersja 1995), Aire na orkiestrę (1993), Medea, opera kameralna (1994–), Intermezzo na zespół instrumentalny (1995), II Trio na skrzypce, wiolonczelę i fortepian (1996), Tango na altówkę i gitarę (1998), Festen, oktet wiolonczelowy (1999), Cinco piezas métricas na trzy flety proste (2000), Koncert skrzypcowy (2002), Cuadernos para orquesta (2003–04), Concierto de Cámara (2005), Canciones de Silvia na sopran i fortepian (2006), Aksaks na orkiestrę (2008), Mandala na orkiestrę (2009), Movements na fortepian i orkiestrę (2010), Koncert na trąbkę i orkiestrę (2010), Libro del frío na sopran i zespół (2011).