Otto Susanne
ur. w Ansbach, studiowała flet i śpiew w Wyższej Szkole Muzycznej we Fry burgu Bryzgowijskim. W 1983 poznała Luigiego Nona, który część ze swoich późnych dzieł napisał specjalnie na jej niski altowy głos (Risonanze erranti, Guai ai gelidi mostri, Caminantes...Ayacucho, Prometeo). Wykonywała kompozycje m.in. Wolfganga Rihma, Klausa Hubera, Pierre’a Bouleza pod batutą tak znaczących dyrygentów jak Claudio Abbado, Michael Gielen, Ingo Metz macher. Występowała w Gasteig w Monachium, Konzerthaus w Wiedniu, Teatro alla Scala w Mediolanie, Gulbenkian Stiftung w Lizbonie, na Festival d’Automne w Paryżu, Warszawskiej Jesieni, Berliner Festwochen, Maggio Musicale we Florencji czy Weneckim Biennale. W sezonie artystycznym 1989/1990 współpracowała z Operą Narodową w Hamburgu, w której wykonywała Hamletmaschinei Eroberung von MexikoWolfganga Rihma. W 1992 koncertowała z Filharmonikami Berlińskimi i Orkiestrą Symfoniczną Baden-Baden w ramach festiwalu Donaueschingen Musiktage. W latach 1995–97 występowała wielokrotnie na Salzburger Festspiele i festiwalu „Musica” w Strasburgu. W 1999 debiutowała wraz z Berlińskmi Filharmonikami pod dyrekcją Claudia Abbado w nowojorskiej Carnegie Hall. Brała udział w prawykonaniu Düfte-Zeichen Karlheinza Stockhausena (2003) i X Symfonii Dietera Schnebla (2005). Od kilku lat współpracuje z zespołami muzyki dawnej (Balthasar-Neumann-Chor, Freiburger Barockorchester) i nowej muzyki (Ensemble Recherche, Ensemble Modern). Jej repertuar obejmuje różne epoki i style. Śpiewa muzykę średniowiecza, renesansu, utwory oratoryjne od Bacha do Verdiego; czasami sięga też po jazz i pop.