Zalesińska Lilianna
jest absolwentką Akademii Muzycznej w Łodzi, studiów podyplomowych w Universität für Musik und darstellende Kunst w Wiedniu (obie te uczelnie ukończyła z wyróżnieniem) oraz Instytutu Historii Sztuki Uniwersytetu Warszawskiego. Swoje umiejętności doskonaliła na kursach mistrzowskich, m.in. u Teresy Żylis-Gary, Marjany Lipovšek, Raúla Giméneza, Alfreda Burgstallera, oraz dwukrotnie na kursach mistrzowskich dla duetów na głos i fortepian, prowadzonych przez takich artystów, jak Peter Schreier, Hartmut Hoell, Udo Reinemann, Roger Vignoles, Edith Wiens, Konrad Richter, Mitsuko Shirai, Urszula Kryger, Maciej Pikulski.
Artystka wielokrotnie brała udział w prapremierowych wykonaniach utworów współczesnych, m.in. podczas festiwali organizowanych przez Międzynarodowe Towarzystwo Muzyki Współczesnej (MTMW) oraz Związek Kompozytorów Aus triackich, jak Festival für Junge Zeitgenössische Musik czy Jeunesse Österreich w Wiedniu, występując na takich estradach, jak Konzerthaus Wien, Haus der Musik i Kunsthalle Wien. Śpiewała w Filharmonii Narodowej w Warszawie (2011) w koncercie inaugurującym festiwal Warszawska Jesień pod batutą Pierre’a-André Valade’a. Kilkakrotnie uczestniczyła w festiwalu Musica Moderna w Łodzi, w którego ramach w 2010 roku wystąpiła w Filharmonii Łódzkiej w prapremierowym wykonaniu utworu skomponowanego dla niej przez Artura Zagajewskiego Song of Nature.
Otrzymała stypendium artystyczne Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Rządu Włoskiego oraz szwajcarskiej Fundacji dr Roberta i Liny Thyll-Dürr.
Jest laureatką konkursów wokalnych w Polsce i za granicą, w tym Międzynarodowego Konkursu Opery Kameralnej w Rheinsbergu (Niemcy), w którym zwycięstwo umożliwiło jej debiut sceniczny w roli Mathildy w spektaklu Ottone Haendla, reżyserowanym przez Harry’ego Kupfera. Od tego czasu śpiewaczka występuje na scenach Polski, Niemiec, Austrii, również w wyjątkowych spektaklach, jak choćby pierwsza od 1827 roku inscenizacja (w Niemczech) belcantowej opery G. Balducciego Boabdil – Re di Granata, w której kreowała partię tytułową. Zainteresowała się nią także Neue Oper w Wiedniu, proponując rolę w operze Herberta Williego Schlafes Bruder.
W 2011 w duecie z Piotrem Szymanowiczem zdobyła I miejsce w konkursie dla duetów pieśniarskich w St. Augustin/Kolonia. Występowała z recitalami pieśni w Polsce, Austrii, Belgii, Niemczech, Turcji, Francji.
Artystka dokonała nagrań muzyki klasycznej dla Polskiego Radia i Radia Łódź. Brała też udział w rejestracji Stabat Mater G. B. Pergolesiego dla Telewizji Polsat. Koncert z jej udziałem transmitowało niemieckie Kulturradio RBB (program „Talente und Karierren”), a film dokumentalny o powstawaniu spektaklu Ottoneukazał się na DVD.