Szmytka Jagoda
ur. w 1982, umiejętności kompozytorskie rozwijała w ośrodkach akademickich we Wrocławiu, Grazu i Frankfurcie nad Menem, gdzie kształciła się pod kierunkiem m.in. Beata Furrera, Pierluigiego Billone i Wolfganga Rihma. Uczestniczyła w wielu mistrzowskich kursach, jak Acanthes, Voix Nouvelles, Międzynarodowe Kursy Wakacyjne Nowej Muzyki w Darmstadcie.
Jej utwory znalazły się w programach takich festiwali, jak: Warszawska Jesień, Sacrum Profanum (Kraków), KODY (Lublin), Musica Polonica Nova, Musica Electronica Nova (Wrocław), ENSEMS (Walencja), Międzynarodowe Kursy Wakacyjne Nowej Muzyki w Darmstadcie, Donaueschinger Musiktage (Off-Programm), Ohren auf Europa (Düsseldorf), Tokyo Experimental Festival czy IREAM (Lizbona). Wykonywane były także w ZKM Karlsruhe, Experimentalstudio des SWR we Fryburgu Bryzgowijskim, Abbaye Royaumont w Paryżu oraz Akademie der Künste Berlin. Jagoda Szmytka była stypendystką licznych fundacji i instytucji, m.in.: ÖAAD, DAAD, Alfred Toepfer-Stiftung, Kunststiftung Baden-Württemberg, miasta Wrocławia, Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego. W 2011 w ramach rezydencji w ZKM Karlsruhe zrealizowała utwór Watch out! of the box. W tym samym roku została nagrodzona Staubach Honorary (przyznawanym przez Internationales Musikinstitut Darmstadt) oraz Wolfgang-Rihm-Stipendium. Obecnie pracuje w paryskim La Muse en Circuit nad instalacją elektroakustyczną dla Abbaye Royaumont. W 2013 będzie kompozytorką-rezydentką w Herrenhaus Edenkoben.
Szmytka w swojej twórczości łączy elementy dźwiękowe, wizualne, przestrzenne, tekstualne i inscenizowane jako integralne części muzyki. Zanim zajęła się kompozycją, studiowała historię sztuki, filozofię i teorię muzyki. Rozwinięte wówczas głębokie zainteresowanie humanizmem stało się podłożem jej muzyki.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: traffic na recytatora i taśmę (2006), szkłona taśmę (2006), io na amplifikowany flet i taśmę (2006), aaiairaia na dwoje skrzypiec barokowych (2006), das ritus na trio perkusyjne (2006), jonction na zespół (2006), medusaleum na kwartet fletowy (2006), jasinn na chór mieszany, cztery instrumenty, dźwięki elektroniczne i komputer (2007), nja na saksofon tenorowy i komputer (2007), per ._o dla trzech wykonawców (2008), ∞ na dwa fortepiany, szkło, projekcję slajdów i światła (2008), körperwelten. study of fragmented onena hiperamplifikowany instrument smyczkowy, pliki dźwiękowe i wideo (2008), ¿i? study of who where when #1 na klawesyn, metronom, dyktafony, pliki dźwiękowe, projekcję światła i wideo (2008), ¿i? study of who where when #2 na fortepian preparowany, metronom, pliki dźwiękowe, projekcję światła i wideo (2009), Verb(a)renne life! na zespół (2009), for(UN)fall >>>> talking twenty thousand languages to nemo (w świetle zielonego słońca)na amplifikowany klarnet/klarnet basowy, skrzypce, fortepian, perkusję i pliki dźwiękowe (2009/11), scream; instalacja dźwiękowa (2010), just before after #1 na zespół (2010), just before after #1’na amplifikowany zespół, sześciokanałową projekcję dźwięku i inscenizację (2010), just before after #2 na zespół (2010), just before after #2’ na amplifikowany zespół, odtwarzacze MP3, projekcję dźwięku i inscenizację (2010), Open the box! #1 na akordeon solo i teatr cieni (2010), Numbers na ośmiokanałową projekcję dźwięku (2010), just in time; performance na aktorów, manekina, syntezator, instalację głośników, maszyny i fabryczne nagrzewnice (2010), electrified memories of bloody cherries. extended Landschaft von Musik na amplifikowany zespół (2011), hand saw WeltAll-Stars. generously na amplifikowany zespół (2011), sky-me, type-me na amplifikowany megafonami kwartet wokalny a cappella (2011), Watch out! of the box (as Luis B. says) na amplifikowaną wiolonczelę, fortepian, instalację głośników, wideo i inscenizację (2011), Open the box! #2 na organy solo (2011), for travelers like angels or vampiresna amplifikowany zespół (2012), happy deaf people na zespół kameralny i dźwięki elektroniczne (2012).