Tulev Toivo
ur. w 1958. Od 1976 do 1980 r. studiował na wydziale teorii i kompozycji w tallińskiej Wyższej Szkole Muzycznej im. G. Otsa jako uczeń Antiego Marguste. W 1990 ukończył Konserwatorium Tallińskie w klasie kompozycji Eino Tamberga. W 1991 podjął prywatne studia u Svena-Davida Sandströma w Wyższej Szkole Muzycznej w Sztokholmie, a w 1996 – studia w zakresie muzyki elektroakustycznej w Wyższej Szkole Muzycznej w Kolonii. W 1998 r. uczestniczył w kursie podyplomowym w Estońskiej Akademii Muzycznej.
W latach 1991–98 był członkiem Chóru Kameralnego Filharmonii Estońskiej. Aktywny udział w wielu zespołach wokalnych muzyki dawnej, szczególnie chorału gregoriańskiego, wpłynął w dużym stopniu na idiom jego muzyki.
Utwory Tuleva były zamawiane i wykonywane przez liczne festiwale europejskie, jak Baltic Art w Wielkiej Brytanii, MaerzMusik w Berlinie, Gaida w Wilnie, Nyyd w Tallinie i Warszawską Jesień, a także przez Nieuw Ensemble oraz Filharmonię Berlińską. W 1998 jego kompozycja włączona została do programu prestiżowego festiwalu Composium w Japonii, poświęconego Toru Takemitsu. Dwa jego utwory, Opus 21 na orkiestrę kameralną i Koncert skrzypcowy, znalazły się w pierwszej dziesiątce utworów wyselekcjonowanych przez Międzynarodową Trybunę Kompozytorów UNESCO w Paryżu odpowiednio w 1996 i 2002 r. Trzykrotnie, w 2001, 2003 i w 2006 r. otrzymał Doroczną Nagrodę Estońskiej Fundacji Kultury, a w 2002 r. – jej stypendium. Od 1992 jest członkiem Związku Kompozytorów Estońskich. Jego dwie płyty autorskie wydane zostały przez Radio Estońskie (Be Lost in the Call, 2004) i Harmonia Mundi (Songs, 2008). Publikuje w wydawnictwie Theatre of Voices.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: Signum na orkiestrę symfoniczną (1990), Quella serana orkiestrę kameralną (1996), Gare de l’Estna zespół kameralny (1999), Koncert skrzypcowy (2001), Ambra na orkiestrę symfoniczną (2002), Cruz, balet (2002), Don’t Call Him Too Earlyna zespół (2002), Be Lost in the Callna 14 instrumentów (2003), Deux, koncert na flet i orkiestrę kameralną (2004), In You, Void of Yourself na zespół instrumentalny (2006), Before, koncert na wiolonczelę i orkiestrę kameralną (2006), Future Continuous na orkiestrę symfoniczną (2008), Flow, koncert na perkusję i orkiestrę kameralną (2008–09), Beatrice, opera do libretta Toivo Tuleva i Mare Raidmy na podstawie La vita nuova Dantego (2010), Descendit na skrzypce, obój, fortepian i orkiestrę smyczkową (2011).