Yu Tao
ur. w 1981 r. w Pekinie, od czternastego roku życia uczyła się kompozycji prywatnie u Wanga Ninga, następnie u Yao Heng-lu. Podczas studiów w pekińskim konserwatorium jej pedagogami byli Shi Wan-chun (1996–2000) i Wang Ning (2000–02). W latach 2002–05 studiowała w konserwatorium w Genewie: kompozycję u Nicolasa Bolensa i Érica Gaudiberta oraz muzykę elektroniczną u Rainera Boescha i Émile Ellberger. Uczestniczyła także w kursach kompozytorskich paryskiego IRCAM.
Była kompozytorką-rezydentką fundacji Hartung Bergman, Percussions Claviers de Lyon i fundacji Art Zoyd we Francji, Fondazione Buziol we Włoszech, Ragazze Kwartet w Holandii. Pisała m.in. na zamówienie zespołów Phoenix, Ilôrkestra, Milles-cordes, 3D, Ums’n Jip i Laboratorium, a także festiwalu w Davos. W latach 2008–10 na zamówienie Grame i Ministerstwa Kultury Francji skomponowała operę Ah Q, wystawioną we Francji, Włoszech i Chinach przy współpracy Percussions Claviers de Lyon i China Folk Art Group. Dzięki wsparciu szwajcarskich fundacji ASM i SUISSA zrealizowała dwie trasy koncertowe z zespołem Atros w dwunastu miastach Szwajcarii i Chin. Jako dyrektor komitetu koncertowego International Alliance for Women in Music zorganizowała serię koncertów w siedmiu miastach w Stanach Zjednoczonych, na Tajwanie i w Lyonie. Jej utwory wykonywane były w Chinach, Japonii, Korei Południowej, Polsce, Szwajcarii, Niemczech, we Włoszech, Francji, Holandii i w Stanach Zjednoczonych. Mieszka w Paryżu.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: Rose na sopran i fortepian (1999), Poetry of the Autumn Wind na zespół instrumentów chińskich (2000), Happiness from Heavenna gitarę elektryczną i wibrafon (2000), I Kwartet smyczkowy „Si Zhu” („Jedwab i bambus”; 2001), Taoism, Reason and Concretion na flet, obój, klarnet, klarnet basowy, fagot i róg (2001), Etude (muzyka elektroniczna; 2002), Sentiment of the Qin na sopran, klarnet, skrzypce, altówkę, wiolonczelę, fortepian i perkusję (2002), Hua dana flet i bęben (2003), Hua da II na bęben solo (2003), Hua da III na flet (2003), Frappes (Hua da III) na elektronikę (2003), En Offrant Le Vinna teorban/gitarę i głos (2003), Veronicana orkiestrę kameralną (2003), Embouchure de la maggia na trzy tancerki i taśmę ośmiościeżkową (2004), I Kwintet dęty (2004), II Kwintet dęty (2004), Situation (La vague) na głos żeński, wiolonczelę, perkusję i elektronikę (2004), Grappes na perkusję (2005), Interlude na pipę solo (2005), Laugh Like a Hyena na gitarę, flet i perkusję (2007), Ciel demandé II na chińską orkiestrę (2008), White Water na flet, pipę, erhu i jedną lub dwie perkusje (2009), White Water II na pipę, erhu i wielką orkiestrę (2010), Ah Q na głos z opery pekińskiej, pięciu perkusistów, flet/flet kontrabasowy, pipę, elektronikę i wideo (2011), Twister na flet, perkusję i elektronikę (2011), Fleurs de prune tombantes na trio fletowe (2011), The Peach Blossom Fan na flet basowy, głos flecisty i sześciokanałową elektronikę (2012).