Torstensson Klas
ur. w 1951 r. w Nässjö (Szwecja). Studiował kompozycję i teorię muzyki w Ingesunds Musikhögskola, muzykologię na Uniwersytecie w Göteborgu oraz muzykę elektroniczną w Instutucie Sonologii w Utrechcie. Jego kompozycje są wykonywane przez orkiestry i zespoły na całym świecie. Prezentowane były również na najważniejszych festiwalach nowej muzyki w Europie: w Huddersfield, Oslo (Ultima), Grazu (Styryjska Jesień), Wiedniu (Wien Modern), Sztokholmie, na Nordyckich Dniach Muzyki (Reykjavik, Malmö, Berlin), w Amsterdamie (Gaudeamus oraz Holland Festival), Warszawie (Warszawska Jesień), Wilnie (Gaida), Tallinie (NYYD) i Darmstadcie, by wymienić tylko niektóre. Torstensson był wyróżnionym kompozytorem na festiwalach Stockholm New Music w 1999 roku (obok Mauricio Kagela i György Kurtága), Time of Music w Viitasaari (Finlandia) w 2001 roku, Montréal-Nouvelles-Musiques w 2003 oraz Sacrum Profanum w Krakowie w roku 2009.
W 1991 otrzymał najbardziej prestiżową nagrodę kompozytorską w Holandii – Matthijs Vermeulenprijs, a w roku 1999 analogicznym wyróżnieniem – Stora Christ Johnson Priset – uhonorowała go Królewska Akademia Muzyczna w Sztokholmie. Jego opera The Expedition była nominowana do nagrody Nordyckiej Rady Muzycznej w roku 2006, a Intermezzo z tej opery otrzymało rekomendację jury Międzynarodowej Trybuny Kompozytorów w roku 1999. Za utwórPolarhavet uhonorowany został w 2009 r. nagrodą Szwedzkich Publicystów Muzycznych, a w 2010 otrzymał Järnåkerstipendium za kompozycję In großer Sehnsucht. Jego utwory orkiestrowe Fastlandet i Polarhavet były też nominowane do holenderskiej Toonzetters Prize kolejno w 2009 i 2010 roku. Na zamówienie IRCAM napisał dla sopranistki Charlotte Riedijk oraz Ensemble Intercontemporain kompozycję Urban Songs, która miała premierę w 1992 i przez kolejne dwa sezony była wykonywana zarówno przez ten zespół, jak też i przez szereg innych, m.in. Ensemble Modern (Frankfurt), Asko | Schönberg Ensemble (Amsterdam) i KammarensembleN (Sztokholm).
W 1994 skomponował utwór The Last Diary, nawiązujący do tragicznej ekspedycji balonem szwedzkiego badacza arktycznego S. A. Andrée (1897). Napisana w latach 1994–99 opera o tej samej tematyce, The Expedition, do libretta kompozytora, miała premierę podczas Holland Festival w 1999 r. w amsterdamskiej Concertgebouw pod dyrekcją Petera Eötvösa.
Obecnie Torstensson pracuje nad cyklem utworów orkiestrowych, zatytułowanym A Cycle of the North. Dotychczas wykonane zostały dwie pierwsze części cyklu: Fastlandet (The Mainland,
prawykonanie w 2007) oraz Polarhavet (The Polar Sea, prawykonanie w 2008). Premiera trzeciego utworu cyklu, Himmelen, napisanego na zamówienie Sztokholmskiej Królewskiej Orkiestry Filharmonicznej oraz holenderskiej Brabants Orkest, zaplanowana została na rok 2012, podobnie jak utworów: Prelude & Encores, zamówionego przez Program 4 Radia Holenderskiego dla Calefax Reed Quintet, orkiestrowej wersji Koncertu skrzypcowego oraz kompozycji napisanej dla New European Ensemble.
W a ż n i e j s z e u t w o r y: Intros na zespół (1980), Järnna zespół (1982), Fläka na zespół (1983), Spåra na zespół (1984), Isogloss na 24 głosy solowe (1985), Barstend IJs na 24 głosy solowe, cztery perkusje, taśmy realizowane przestrzennie, światło, wiązki laserowe, slajdy i wideo (1986), Licks & BrainsIna kwartet saksofonowy (1987), Licks & BrainsII na kwartet saksofonowy i duży zespół instrumentalny (1988), Stick on Stick na orkiestrę (1990), Koorde na dwa fortepiany (1990), Hamra na saksofon sopranowy (1991), Urban Solona sopran solo (1991), Urban Songs na sopran, wielki zespół instrumentalny i komputery (1992), Urban Extrana pozytywkę (1994), The Last Diaryna recytujący głos męski i wielki zespół instrumentalny do słów S.A. Andrée (1994), The Expedition, opera w dwóch aktach z prologiem, intermezzem i epilogiem na sopran, tenor, baryton, bas-baryton, orkiestrę i live electronics do libretta kompozytora (1994–99), Lantern Lectures, Vols. I – IVna duży zespół instrumentalny (2000–02), Four Brass Links(2003), In grosser Sehnsucht, cykl pieśni na sopran i trio fortepianowe do słów C. Claudela, F. Kahlo, C. di Svezii, R. Luksemburg i L. Michel (2004), Self-portrait with Percussion (Lantern Lectures, Vol. V) na perkusję solo i duży zespół instrumentalny (2006), Fastlandet na orkiestrę (2007), Polarhavet na orkiestrę (2008), Koncert na skrzypce i duży zespół instrumentalny (2010), Pocket Size Violin Concerto na kwartet smyczkowy (2010), Himmelen na orkiestrę (2012), Prelude & Encores na kwartet stroikowy (2012).