Freszel, Joanna

absolwentka Wydziału Wokalnego oraz Studium Pieśni na warszawskim Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w klasie Jadwigi Rappé. Dwukrotna stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, programu Pro Polonia, programu ISA2012, Stypendium Młoda Polska, odznaczona medalem Magna cum Laude dla najlepszego absolwenta UMFC (2013). Doktorantka na macierzystej uczelni. Nominowana do nagrody Koryfeusz 2017, laureatka Paszportu „Polityki” (2017). Otrzymała szereg nagród i wyróżnień w wielu krajowych i zagranicznych konkursach. Zdobyła m.in. drugą nagrodę w Konkursie im. Haliny Halskiej we Wrocławiu, trzecią nagrodę i nagrodę specjalną w Konkursie im. Karola Szymanowskiego w Łodzi, pierwszą nagrodę i trzy nagrody specjalne w II Konkursie im. Jana, Edwarda i Józefiny Reszków w Częstochowie, nagrodę specjalną na Międzynarodowym Konkursie Belvedere im. Hansa Gabora w Wiedniu oraz pierwszą nagrodę wraz ze specjalną nagrodą Opery we Frankfurcie w konkursie J:opera Voice Competition ISA’12. Była również finalistką Viotti Competition w Vercelli. Brała udział m.in. w Międzynarodowym Festiwalu Muzyki Współczesnej „Warszawska Jesień” (2010, 2015, 2016, 2017), festiwalach Contrechamps w Genewie, Saaremaa Opera Days w Estonii, Melos – Ethos w Bratysławie oraz w cyklu koncertów 7 Nurtów i 7 Premier, zorganizowanym z okazji siedemdziesięciolecia Związku Kompozytorów Polskich. W 2011 roku wystąpiła w siedzibie UNESCO w Paryżu, w tym samym roku zadebiutowała jako Musetta w Cyganerii Giacoma Pucciniego (Polska), Vénus i Phrygienne w Dardanusie Jeana–Philippe’a Rameau (Irlandia, Wielka Brytania) oraz Fiordiligi w Così fan tutte Wolfganga Amadeusza Mozarta (Polska, Włochy). 

Śpiewała partię Małgorzaty w Fauście Charles’a Gounoda w Estońskiej Operze Narodowej, partię Maszyna w operze Nici Krzysztofa Wołka w NFM we Wrocławiu, partię Susanny w Figaro gets a divorce Eleny Langer i Davida Pountneya w Teatrze Wielkim im. S. Moniuszki w Poznaniu, partię Psyche w Erosie i Psyche Ludomira Różyckiego w Teatrze Wielkim – Operze Narodowej w Warszawie. 

Joanna Freszel z powodzeniem sięga po dzieła wszystkich epok. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki współczesnej (m.in. Credentials or „Think, Think Lucky” Romana Haubenstocka-Ramatiego, Sonety Shakespeare’a Pawła Mykietyna, Wesele Igora Strawińskiego). Dokonała kilkunastu prawykonań, w tym: Stabat Mater Arvo Pärta, Sadness Untitled Marko Nikodijevicia, Primordia Rerum Oscara Bianchiego, In Memoriam Uriego Caine’a, Canticum Puerorum Eugeniusza Knapika. 

Koncertowała w kraju i za granicą z takimi zespołami jak Narodowa Orkiestra Symfoniczna Polskiego Radia, Sinfonia Iuventus, Orkiestra Akademii Beethovenowskiej, Orkiestra Symfoniczna Opery i Filharmonii Podlaskiej, Orkiestra Filharmonii Krakowskiej, orkiestry symfoniczne Filharmonii Śląskiej, Filharmonii Świętokrzyskiej i Filharmonii im. M. Karłowicza w Szczecinie, Orkiestra Kameralna Capella Bydgostiensis, Orkiestra Muzyki Nowej, Orkiestra Kameralna Miasta Tychy AUKSO, Orkest de ereprijs (Holandia), Österreichisches Ensemble für Neue Musik (Austria) czy Orkiestra Symfoniczna Camerata Viva; pod batutą takich dyrygentów jak Jerzy Maksymiuk, Gabriel Chmura, Jacek Kaspszyk, Krzesimir Dębski, Jerzy Salwarowski, Marek Moś, Paul Esswood, Wim Boerman, Szymon Bywalec, Tadeusz Strugała, Jacek Rogala, Adam Klocek, Arturo Tamayo czy Michał Dworzyński. 

Podczas trasy koncertowej po Ukrainie wykonywała Chantefleurs et chantefables Witolda Lutosławskiego z orkiestrami filharmonii we Lwowie, w Odessie, Czernihowie, Doniecku i Dniepropietrowsku. W 2015 roku nakładem wytwórni DUX ukazała się jej debiutancka płytareal life song, na której znalazły się napisane specjalnie dla niej utwory Miłosza Bembinowa, Aleksandra Kościowa, Rafała Janiaka, Agaty Zubel, Sławomira Zamuszki, Andrzeja Borzyma jr, Jagody Szmytki i Katarzyny Szwed. Album otrzymał nominacje do nagrody Fryderyk 2016 w dwóch kategoriach oraz nagrodę Orphée d’Or przyznawaną przez Academie du Disque Lyrique za najlepszą interpretację muzyki współczesnej.