Hermanto, Wilson

urodzony w Dżakarcie, uczył się gry na fortepianie i skrzypcach w Stanach Zjednoczonych. Ukończył Peabody Conservatory of Music w klasie skrzypiec, by kontynuować studia dyrygenckie w Manhattan School of Music pod opieką Sixtena Ehrlinga. Następnie pracował z Sir Colinem Davisem, który osobiście zaangażował się w rozwój jego umiejętności dyrygenckich. Artysta był także jednym z ostatnich uczniów słynnej klasy Carlo Marii Giuliniego w Scuola Musica di Fiesole we Włoszech, wykładowcą na prestiżowym Tanglewood Music Centre, zaś na zaproszenie Pierre’a Bouleza prowadził z nim wykłady na Lucerne Festival Academy. 

W związku z sukcesem, jaki Wilson Hermanto odniósł z orkiestrą Cameristi della Scala podczas koncertu w Tonhalle w Zurychu, od grudnia 2017 piastuje tytuł pierwszego dyrygenta gościnnego mediolańskiej orkiestry.

Na zaproszenie Walerija Giergijewa poprowadził operę Don Giovanni Mozarta oraz koncerty symfoniczne w Teatrze Maryjskim w Petersburgu. Jako były podopieczny Pierre’a Bouleza dyrygował Ensemble Contrechamps z okazji dziewięćdziesiątych urodzin kompozytora, obchodzonych w Genewie. W sezonie 2018/19 poprowadził Cameristi della Scala we Francji, a także w ramach serii koncertowej orkiestry w słynnym Teatro alla Scala w Mediolanie. Powrócił również jako dyrygent do Orkiestry Teatru Maryjskiego w Petersburgu i Orkiestry Symfonicznej Filharmonii w Szczecinie, zadebiutował też z Narodową Orkiestrą Symfoniczną Chile oraz Orkiestrą Symfoniczną w Bari. 

Wilson Hermanto wielokrotnie dyrygował orkiestrami francuskimi, w tym m.in. Orchestre National de Lyon, Orchestre Philharmonique de Radio France, Orchestre National du Capitole de Toulouse, Orchestre de Chambre de Paris, Orchestre National de Lorraine, Orchestre National d’Île de France, Orchestre Symphonique de Bretagne, Orchestre Symphonique de l’Opéra de Toulon oraz Orchestre Symphonique de Nancy. 

Innymi ważnymi osiągnięciami dyrygenta są występy z Deutsche Radio Philharmonie Saarbrücken w ramach transmitowanego przez telewizję koncertu w sto pięćdziesiątą rocznicę urodzin Richarda Straussa, świetnie przyjęte przez krytyków wykonanie Dafnisa i Chloe Ravela z Praską Orkiestrą Symfoniczną oraz występy z London Philharmonic Orchestra, BBC National Orchestra of Wales, Orchestra della Svizzera Italiana, Orchestre de Chambre de Lausanne, NDR Radio Philharmonie Hannover, Ulster Orchestra, English Chamber Orchestra, Orchestre de Chambre de Genève, Malaysian Philharmonic Orchestra, Symphony Silicon Valley w San Jose (Kalifornia), Orkiestrą Festiwalu Szlezwika-Holsztynu, pianistą Lang Langiem, Orquesta Filarmónica de Bogotá, Orquesta Filarmónica de Jalisco w Guadalajarze (Meksyk), a także wykonanie Requiem Verdiego z Moskiewską Orkiestrą Symfoniczną w Wielkiej Sali Konserwatorium Moskiewskiego. 

W ramach obchodów urodzin Gustava Mahlera w 2010 i 2011 Wilson Hermanto wraz z muzykologiem prof. Henry-Louisem de la Grangem, mezzosopranistką Christą Ludwig i Sinfonietta de Lausanne przygotowali program Mahler Projects na zamówienie kantonu Szwajcarii Romańskiej. Kulminacją projektu był koncert z IV Symfonią kompozytora oraz pieśniami z orkiestrą, któremu towarzyszyły kursy mistrzowskie i sympozja. Artysta dyrygował także operetką Orfeusz w piekle Offenbacha w Genewie, w reżyserii Stephana Groeglera. 

Wilson Hermanto jest zaangażowany w edukację muzyczną. Pracował z orkiestrami najważniejszych akademii muzycznych m.in. w Genewie, Lozannie, Norymberdze i Cleveland Institute of Music oraz londyńskim Royal College of Music.