Wojciechowski, Sławomir
ur. w 1971 roku, kompozytor muzyki instrumentalnej i elektronicznej, improwizator i wykładowca. Ukończył Staatliche Hochschule für Musik und Darstellende Kunst w Stuttgarcie w klasie kompozycji Marca Stroppy oraz teorii muzyki i nowych mediów Mathiasa Hermanna.
W swojej twórczej pracy skupia się przede wszystkim na kulturowych i społecznych kontekstach komponowania. Interesują go kategorie jakości i tożsamości dźwięków pochodzących z różnych źródeł: instrumenty, sample, przetworzenia elektroniczne, obiekty czy wideo.
Jego utwór a matter of choice reprezentował Polskę na Międzynarodowej Trybunie Kompozytorów w roku 2016. W tym samym roku Wojciechowski był kompozytorem-rezydentem wrocławskiego festiwalu Musica Polonica Nova. Jego utwory były wykonywane przez Orkiestrę Muzyki Nowej i Polską Orkiestrę Radiową pod batutą Szymona Bywalca, a także przez Junge Musik Berlin, Kwartludium, Kwadrofonik, Cellonet, Smash Ensemble, Robina Rimbauda – Scannera, Lux:NM, KammerensembleN Stockholm, Kwartet Śląski i NeoQuartet, Sepia Ensemble i in. Jest współtwórcą tria Cybulski/Pałosz/Wojciechowski, zajmującego się improwizowaną muzyką instrumentalno-elektroniczną. Artykuły o twórczości Wojciechowskiego ukazywały się na łamach „Didaskaliów”, „Glissanda”, „Rzeczpospolitej”, „Gazety Wyborczej”, „Ruchu Muzycznego”, dwutygodnik.com, meakultura.pl, polskamuza.eu, rezonans.art.pl, ninateka.pl. Artysta jest wielokrotnym stypendystą Donaueschinger Musiktage, Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego, ZAIKS-u, Prezydenta m.st. Warszawy oraz Instytutu Muzyki i Tańca. W 2009 roku jego utwór Ge-sheng był nominowany do Nagrody Mediów Publicznych OPUS.
W 2015 roku, wraz z Moniką Pasiecznik, był kuratorem organizowanego przez fundację Bęc Zmiana w Narodowym Instytucie Audiowizualnym w Warszawie festiwalu Rewolucja Cyfrowa Muzyki, poświęconego najnowszym tendencjom w muzyce europejskiej oraz tezom niemieckiego filozofa muzyki Harry’ego Lehmanna. W 2007 roku był dyrektorem organizacyjnym festiwalu Musica Electronica Nova we Wrocławiu. Publikował teksty m.in. w „Ruchu Muzycznym” i „Glissandzie”, współpracuje też z Polskim Radiem. Był wielokrotnym gościem Programu 2 Polskiego Radia oraz RDC, TVP Kultura, rozgłośni Deutschlandfunk i SWR.
Wybrane utwory: Ge-sheng na szeng, flet, klarnet i trio smyczkowe (2008), Riesenfalter na flet, klarnet, skrzypce i wiolonczelę (2009), Rope of Sands na klarnet, perkusję, fortepian i skrzypce (2009), sight/light na klarnet basowy, trąbkę, perkusję, fortepian, skrzypce i wiolonczelę (2010), Double Pendulum na skrzypce i komputer (2012), Warsaw Soundmap, cykl wielokanałowych kompozycji elektronicznych (2012), Rapid Repeats, partytura graficzna (2012), Fingertrips na osiem preparowanych wiolonczel (2013), Blind Spot na preparowany kwartet smyczkowy (2013), rizoomna flet, saksofon, przedmioty i elektronikę (2013), Zwycięstwo nad słońcem, opera kameralna do tekstu Marcina Cecki (2014), Room 404, wideoopera na klarnet, skrzypce, perkusję, sampler, obiekty, elektronikę i wideo do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2014), a matter of choice na orkiestrę i elektronikę (2014), Machina zawiła na sopran, preparowany fortepian, sampler, przedmioty i dwóch perkusistów (2014), Play them back na zespół i elektronikę (2015), Speedcore na perkusję i elektronikę (2016), AaronS, opera multimedialna do tekstu Pawła Krzaczkowskiego (2016), King Ludd na pięć instrumentów i elektronikę (2016), Triple Pendulum na wiolonczelę i wideo (2017), Claude na zespół i elektronikę (2018), uno on off na kontrabas, elektronikę i zespół (2018), Handmade na zespół i wideo (2019).