Mysteries of the Macabre
na sopran z orkiestrą jest jednym z kilku opracowań (z trąbką zamiast solowego sopranu oraz z zespołem lub fortepianem zamiast orkiestry) sceny z powstałej w latach 1974–77 opery Le Grand Macabre. W trzyczęściowej arii solistka jako szef tajnej policji Gepopo ostrzega władcę Brueghellandu (fikcyjnego kraju, w którym rozgrywa się akcja opery) przed zbliżającą się zagładą, którą zapowiada tajemniczy Nekrotzar – prawdziwe lub rzekome ucieleśnienie Śmierci. Wiadomość tę przekazuje posługując się dziwacznym kodem – podobnie jak we wcześniejszych utworach Ligetiego (Aventures, Nouvelles aventures) niezrozumiałe zestawienia sylab i fonemów w wymyślnych artykulacjach stwarzają całkiem inny, muzyczny sens jako wirtuozowski popis. Koloraturowa ekwilibrystyka, choć groteskowa i absurdalna (podobnie jak partie instrumentów), łatwo kojarzy się z dobrze znanymi operowymi fajerwerkami, jak choćby z Mozartowską arią Królowej Nocy.
Krzysztof Kwiatkowski