Wygoda, Tomasz

Tancerz, aktor, choreograf, pedagog. Absolwent Wydziału Historycznego Wyższej Szkoły Pedagogicznej w Kielcach. Oprócz wieloletnich zajęć z tańca współczesnego, tańca butoh czy contact improvisation doświadczenie sceniczne zdobywał również u aktorów Jerzego Grotowskiego: Reny Mireckiej i Zygmunta Molika, oraz na warsztatach Teatru Pieśń Kozła. W latach 1997– 2003 tańczył w Śląskim Teatrze Tańca w Bytomiu.

Występował m.in. w spektaklach Jacka Łumińskiego i Konrada Drzewieckiego, Henrietty Horn i Paula Claydena. Tańczył gościnnie w nowojorskim Battery Dance Company Jonathana Hollandera. Stypendysta DanceWeb w Wiedniu. Występował w kilkudziesięciu krajach. Z zespołem W&M Physical Theatre współtworzył spektakl Made in Polska – museum of imagination (Calgary, Kanada). Z warszawskim Teatrem Bretoncaffe stworzył spektakle Slam out, Tańcząc Sarę Kane oraz Święto snów – solo inspirowane Dziennikami Niżyńskiego, za które otrzymał nagrodę dla najlepszego spektaklu i najlepszego wykonawcy na Polskiej Platformie Tańca 2014.

Występował w spektaklach Pawła Miśkiewicza (Niewinna), Michała Zadary (Fedra) i Krystiana Lupy (Zaratustra, Factory 2) w Narodowym Starym Teatrze, Krzysztofa Warlikowskiego (Oczyszczeni – wspólna produkcja teatrów: Współczesnego we Wrocławiu, Polskiego w Poznaniu i TR Warszawa), Agnieszki Olsten (Lincz, Samsara Disco w Teatrze Polskim we Wrocławiu), Krzysztofa Garbaczewskiego (Kamienne niebo zamiast gwiazd, Nowy Teatr w Warszawie) i Natalii Korczakowskiej (Wyznawca, Teatr Studio). Jest autorem choreografii do spektakli Teatru Wielkiego – Opery Narodowej: Medeamaterial i Zagłada domu Usherów (reż. Barbara Wysocka), Oresteja (reż. Michał Zadara) oraz Jakob Lenz i Halka (reż. Natalia Korczakowska). W Operze Wrocławskiej współpracował z Michałem Zadarą przy La libertà chiama la libertà Eugeniusza Knapika, projektował również ruch sceniczny w produkcji Pierścienia Nibelunga Wagnera w reżyserii George’a Tsypina w Teatrze Maryjskim w Sankt Petersburgu i Royal Opera Covent Garden w Londynie.

Przygotował choreografię do spektakli m.in. Mikołaja Grabowskiego, Jana Peszka, Moniki Pęcikiewicz, Wiktora Rubina, Mai Kleczewskiej, Pii Partum i Jana Englerta. Z Mariuszem Trelińskim pracował nad: Cyganerią (Opera w Waszyngtonie), Borysem Godunowem (Wilno, Warszawa), Królem Rogerem, Aleko, Jolantą (Teatr Maryjski), Orfeuszem i Eurydyką (Opera w Bratysławie, TW-ON, Tel Aviv Opera), Traviatą, Turandot (TW-ON, Savonlinna Opera Festival), Manon Lescaut (TW-ON, La Monnaie, Welsh National Opera w Cardiff), Boulevard Solitude (Cardiff), Latającym Holendrem (Warszawa), Powder Her Face (TW-ON, La Monnaie), Jolantą, Zamkiem Sinobrodego (TW-ON, MET), Salome (Praga, Warszawa) i Tristanem i Izoldą (Baden-Baden, Warszawa, Nowy Jork, Pekin). W marcu 2015 roku odbyła się premiera jego spektaklu Melancholia/Violetta Villas w koprodukcji Teatru Capitol i Teatru Nowego z Łodzi.