Radziejewska, Anna
mezzosopran, ukończyła z wyróżnieniem studia w klasie śpiewu Jerzego Artysza w Akademii Muzycznej w Warszawie. Jest laureatką wielu krajowych i międzynarodowych konkursów wokalnych.
Od 1999 r. solistka Warszawskiej Opery Kameralnej. Występowała również w wielu teatrach operowych oraz salach koncertowych Europy i Japonii, m.in. w Państwowej Operze Bawarskiej, Opéra National de Paris, Grand Théâtre de Genève, Theater an der Wien, Luzernertheater, Operze w Kolonii, sali koncertowej WDR w Kolonii, Grand Théâtre w Aix-en-Provence, Vlaamse Opera, Opera National du Rhin, Nationaltheater Mannheim, Teatro Zarzuela w Madrycie, Freiburg Theater, Tokio Bunka Kaikan, Het Concertgebouw w Amsterdamie, wiedeńskim Konzerthausie, Cité de la musique w Paryżu, De Singel w Antwerpii. Brała udział w Holland Festival, MaerzMusik w Berlinie, Wiener Festwochen, festiwalach w Salzburgu i Schwetzingen oraz na Warszawskiej Jesieni, współpracując z takimi dyrygentami, jak Harry Bicket, Ivor Bolton, Attilio Cremonesi, Andreas Spering, Paolo Carignani, Emilio Pomàrico, Michel Tabachnik, Jean Christophe Spinosi, Friedemann Layer, Jean Tubéry, Sébastien Rouland, Johannes Debus, Tito Ceccherini, Beat Furrer, Daniel Grossman, Antoni Wit, Wojciech Michniewski, Jacek Kaspszyk, Marco Angius, Marek Moś, Ryszard Zimak, Lilianna Stawarz, Władysław Kłosiewicz, Zbigniew Graca, Ruben Silva, Kai Bumann, Przemysław Fiugajski.
Występowała w inscenizacjach takich twórców, jak Trisha Brown, Robert Carsen, Rebbeca Horn, Achim Freyer, Vincent Boussard, Ludger Engels, Andrea Schwalbach, Katharina Thoma, Ryszard Peryt, Maciej Prus, Jitka Stokalska, Marek Weiss, Natalia Kozłowska, Reinhild Hoffmann, Miron Hackenbeck, Joachim Schloemer, Mariusz Treliński.
Na bogaty repertuar koncertowy artystki składają się recitale pieśni i muzyki kameralnej, dzieła oratoryjne i wokalno-instrumentalne, występy z zespołami muzyki dawnej (Collegium Musicum Köln, Concerto Vocale, Il Tempo, MACV, La Fenice, Royal Baroque Ensemble) oraz współczesnej (Klangforum Wien, Algoritmo, Icarus). Od 2004 r., po debiucie w roli Lady Macbeth w operze Macbeth Salvatore’a Sciarrina w Lucernie, zaliczana jest do czołowych wykonawczyń utworów tego kompozytora na świecie. Wykonywała partię Izumi (specjalnie dla niej napisaną) w operze Da gelo a gelo (Schwetzingen, Paryż, Genewa) i La Malaspiny w Luci mie traditrici (Festiwal w Salzburgu, Wiedeń, Madryt, Berlin). W 2010 roku brała udział w prawykonaniu L’altro giardino w Rzymie. W 2011 roku w Monachium odbyła się światowa premiera opery Super flumina, w której Anna Radziejewska wykonała specjalnie dla niej skomponowaną partię – La Donna. W 2011 roku Sciarrino dedykował jej utwór Cantiere del poema. Światowa premiera odbyła się w Città di Castello, rok później Anna Radziejewska wykonała utwór na Warszawskiej Jesieni, a w 2016 r. – w wiedeńskim Konzerthausie. W październiku 2016 roku na Biennale w Wenecji artystka wykona nowy, specjalnie dla niej napisany utwór kameralny.
Również dla Anny Radziejewskiej swoją pierwszą operę, Transcryptum (2013), skomponował Wojtek Blecharz. Dariusz Przybylski z myślą o niej napisał partię Apolla w swojej operze Orphée (premiera odbyła się w 2015 r. w Warszawskiej Operze Kameralnej).
Od 1999 roku artystka prowadzi także działalność pedagogiczną na Wydziale Wokalno-Aktorskim Uniwersytetu Muzycznego Fryderyka Chopina w Warszawie. Często zapraszana jest również do prowadzenia kursów mistrzowskich. Od 2007 roku współpracuje z wydawnictwem fonograficznym DUX, dla którego nagrała pieśni Ignacego Jana Paderewskiego, Karola Szymanowskiego oraz Oskara Kolberga (2014), a także pieśni i kolędy Witolda Lutosławskiego. Jej płyty były wielokrotnie nominowane do nagrody Fryderyk.
Artystka została odznaczona brązowym medalem Gloria Artis oraz Srebrnym Krzyżem Zasługi.