Krych, Lilianna
Urodzona w 1986 roku w Warszawie dyrygentka zajmuje się głównie operą, muzyką współczesną i dawną. Ukończyła dyrygenturę symfoniczno-operową na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie w klasie Marka Pijarowskiego (2011). W 2009 roku na tej samej uczelni obroniła pracę magisterską z teorii muzyki. Umiejętności dyrygenckie doskonaliła podczas kursów mistrzowskich u Collina Mettersa, Jonatthana Bretta oraz Jerzego Salwarowskiego.
Od trzech lat współpracuje z Teatrem Wielkim – Operą Narodową jako dyrygent asystent m.in. Gabriela Chmury, Stefana Soltesza, Judith Yan, Carla Montanaro (przy operach Moby Dick Knapika, Orfeusz i Eurydyka Glucka, Straszny dwór Moniuszki, dramacie muzycznym Tristan i Izolda Wagnera oraz baletach Romeo i Julia Prokofiewa, Sen nocy letniej do muzyki Mendelssohna i Ligetiego, Dziadek do orzechów Czajkowskiego). Była współtwórczynią i kierownikiem muzycznym niezależnego wystawienia opery Gwałt na Lukrecji Benjamina Brittena, które odbyło się w Starej Drukarni PAP w Warszawie w lutym 2013 r. i zostało też pokazane na Festiwalu Miskolci SZEM 2014 na Węgrzech. Sprawowała kierownictwo muzyczne przy produkcji opery Orlando Paladino Józefa Haydna (reżyseria Waldemar Raźniak, styczeń 2014). Dyrygowała także Don Giovannim Mozarta w ramach Sceny Młodych Warszawskiej Opery Kameralnej. Lilianna Krych zajmuje się także przygotowywaniem muzyki do spektakli teatralnych, m.in. Biegacze z muzyką Nikolet Burzyńskiej (Przegląd Piosenki Aktorskiej, Wrocław 2014), Trojanki wg Eurypidesa w reż. Kamili Michalak z muzyką Marty Śniady (Teatr Polski w Poznaniu, premiera marzec 2016). Jest dyrygentką i kierownikiem artystycznym Chóru Warszawskiego Towarzystwa Scenicznego. W latach 2010–14 prowadziła Clil – jedyny w Polsce amatorski chór żydowski, wykonujący muzykę w jidysz, ladino, po hebrajsku i po polsku. W roku 2011 z zespołem tym nagrała płytę Pieśni szabatowe. Współpracowała z Filharmonią Dolnośląską oraz Filharmonią Świętokrzyską. Zajmuje się edukacją muzyczną na różnych szczeblach.