Introduzione all’oscuro

(Wprowadzenie do ciemności)

„Wprowadzeniem” nazywa się zwykle utwór, który poprzedza, zapowiada, sugeruje inny, niekiedy o kontrastowym charakterze czy elementach. Nie jest to jednak przypadek Introduzione all’oscuro, gdzie termin ten oznacza raczej oczekiwanie.

Zamiarem jest tu naśladowanie, przekaz pewnych odgłosów fizjologicznych: swego rodzaju obiektywizacja, niema dramatyzacja bicia serca i oddechu. Muzyka skłania się tu ku zamianie pojęć obecności i nieobecności, przesuwając je ku temu, co „widmowe”. To, co oczekiwane, nie daje się odczuć; pozostaje jedynie ślepy, zagadkowy ruch okresowych pulsacji, to przyspieszający, to zwalniający.

Pojawia się kilka reminiscencji pieśniowych (strzępy realności w atmosferze napięcia), nie tyle w magicznej obojętności rzeczy, które dobrze znamy, ile jako przejrzyste objawienia.

Salvatore Sciarrino