Angel View

to składowisko odpadów miejskich i muzycznych, skrawków brzmieniowych, coś pomiędzy bezsłowną audycją radiową, filmową ścieżką dźwiękową i teatrem instrumentalnym. Soniczny bazar: odkuwany cement, spadające śmieci, stare sztućce, tłuczone szkło, plątanina przewodów, pisk kół tramwajowych, rower stający dęba, siatka kabli, pamiątka z podróży, wystawa sklepu, wirująca karuzela, małpi rechot, mur w oblężeniu, stół nakryty do kolacji z rodziną.

Bazar ten utworzony jest z ponad dwudziestu zazębiających się części. Architektura utworu pełna jest niepowiązanych, arbitralnych relacji między wyobrażonymi ulicami, które krzyżują się i biegną równolegle, ilustrując surrealizm dnia codziennego, opisanego w Einbahnstrasse Waltera Benjamina, a wciąż obecnego w dzisiejszym Berlinie, z jego dylematami i ogromem możliwości. Wszystko to słyszane jest jak gdyby z lotu ptaka, być może z perspektywy Siegessäule (Kolumny Zwycięstwa) w Berlinie lub aniołów z filmu Wings of Desire (Der Himmel über Berlin – Niebo nad Berlinem), z której Berlin widziany jest jako seria tragedii.

Jak to ujął Walter Benjamin: „Na obrazie [Paula] Klee Angelus Novus anioł wygląda tak, jak gdyby chciał oderwać się od czegoś, co stale kontempluje. Jego oczy patrzą, usta są otwarte, skrzydła rozpostarte. Tak wyobrażamy sobie anioła historii. Jego twarz zwrócona jest w przeszłość. Tam, gdzie my dostrzegamy cały łańcuch zdarzeń, anioł widzi jeden kataklizm, nawarstwianie się ruin, wraków, szczątków, rzucanych sobie pod nogi. Anioł chciałby zostać, obudzić martwych i scalić to, co obrócone w gruzy. Ale z Raju pada grom. Uderza tak gwałtownie w jego skrzydła, że anioł nie może już ich złożyć i nieuchronnie zostaje popchnięty w przyszłość, od której do tej pory był odwrócony; tymczasem stos ruin rośnie do nieba. I taki grom nazywamy postępem” (W. Benjamin On the Concept of History).

 

Kompozycja Angel View została zamówiona przez zespół SCENATET, Spor Festival w Aarhus i MaerzMusik Festspiele w Berlinie, przy wsparciu finansowym Duńskiej Fundacji Sztuki. Prawykonania dokonał SCENATET; odbyło się ono w berlińskim klubie nocnym Berghain 19 marca 2014 r. w ramach festiwalu MaerzMusik.